EM-SILVER till Lina Sjöberg

EM-SILVER till Lina Sjöberg

Sista dagen på EM i trampolin i Rimini och för Sverige avslutas det med en silvermedalj till Lina Sjöberg i DMT. Junioren Tuva Stjärnborg tog brons i sin DMT-final.

Lina hoppade stabilt i första omgången och tog sig som fjärde och sista gymnast in i omgång två. Där gjorde hon ett suveränt hopp som gav henne silver, två tiondelar efter brittiskan Kirsty Way.

- Jag är nöjd med silver denna gång och är väldigt glad att jag satt min sträckt full half - sträckt full full. Kirsty förtjänade att vinna denna gång! Det var roligt att det var jämt och känner att jag inte kunde prestera bättre idag än vad jag gjorde i sista hoppet, säger Lina Sjöberg.

Lina är en av världens främst DMT-gymnaster. Hon är regerande världsmästarinna och har med detta silver tagit sin tionde raka internationella mästerskapsmedalj.

Resultat EM-final i DMT

1. Kirsty Way, Storbritannien, 27.200
  2. Lina Sjöberg, Sverige, 27.000
  3. Diana Gago, Portugal, 25.000
  4. Melania Rodriguez, Spanien, 20.400

Tuva Stjärnborg från Klippans GF hade tidigare under veckan tagit sig vidare till semifinal i individuell trampolin på JEM. På tävlingen blev det tyvärr blev ett urhopp i serien. Hon tog emellertid revansch i DMT-finalen där hon med ett bra första hopp tog sig vidare till andra omgången. Där fick hon till en riktigt bra kombination som tog henne upp på prispallen och en tredje plats.

I juniorernas DMT-finalen hade vi även Noel Sjöström (Upplands Väsby GK) i final. Med ett bra hopp, som var lite för långt för att ta sig vidare till omgång två, tog han en fin sjätte plats i finalen.