Hannes Larsson svensk mästare i parkour 2021

Hannes Larsson svensk mästare i parkour 2021

Den svenska mästare i parkour 2021 heter Hannes Larsson. Sjuttonåringen från Uddevalla mötte hårt motstånd och tog till slut hem segern med hjälp av svåra volter och runs som blev precis som de skulle.

På frågan om vad han är mest nöjd med idag svarar Hannes:

- Jag gjorde exakt så som planen var och jag gjorde precis det som jag tränat på hela sommaren.

Under lördagen avgjordes SM-finalen i parkour 2021. På den flytande pontonen, en helt ny typ av tävlingsarena, gjorde 10 deltagare upp om titeln svensk mästare i parkour 2021. En titel som inte kunnat delas ut sedan 2019.

Det var ett mindre startfält än beräknat som kom till dagens tävling då skador och sjukdomssymtom sent satte stopp för ett antal utövare. De flesta utövare höll sina runs till omkring 35-40 sek och de fyra domarna hade på förhand gått ut med att de skulle premiera rena runs där allting sitter framför svårare runs där fall och felaktiga landningar är vanligare. Kreativitet, som är en av de saker som bedöms, var ett extra uppskattat moment från den förbipasserande publikens sida. Utövare nyttjade nämligen kajen framför tävlingsarenan och flög ned mot pontonen och vissa tog sig ut på de stora brofundamenten i vattnet och tillbaka. Efter första omgångens runs stod 6 st finalister klara.

Högst rankad in i finalen var Ahmad Matar från Stockholm, som oturligt skadade sig och efter läkarbedömning tvingades avstå fortsatt tävlan. Han ersattes istället av Valle Sparrman, också han från Stockholm.

Till finalen tog sig även:

Miranda Tibbling (nr 6), Stockholm

Hannes Larsson (nr 5), Uddevalla

Murat Alishev (nr 4), Stockholm

Anton Ahlm (nr 3), Helsingborg

Nils Malmström (nr 2), Jädraås

Ahmad Matar (nr 1), Stockholm

Finalen bjöd på parkour på hög nivå

De sex finalisterna representerade både den mer klassiska stilen, med långa svingar och hopp i railsen samt den med fler och svårare volter. Hannes Larsson från Uddevalla vann i parkour-SM 2021 och för hans del så var det volterna och tripplarna som fällde avgörandet. Redan efter hans finalrun dånade de medtävlandes jubel kring hans insats. Så här säger Hannes själv efter tävlingen:

- Det ligger många timmars tävling bakom det här. Jag vill tacka mina föräldrar och mina personliga tränare Nathalie för att de hjälpt mig uppnå detta. Alla timmar har lönat sig och jag är väldigt stolt.

Det blir dock bara en dags firande för den glada vinnaren. Sen är det åter dags att fokusera på parkouren då Hannes redan på onsdag reser till Bulgarien för att tävla på världscupen i parkour.

SM-silvret gick till Nils Malmström från Jadraås och bronset till Anton Ahlm från Helsingborg. För de andra slutfinalisterna blev resultatet: fjärde plats Murat Alishev, femte plats Valle Sparrman och sjätte plats Miranda Tibbling.