Intensiv SM-helg i gymnastik 2-3 oktober

Intensiv SM-helg i gymnastik 2-3 oktober

Det blir en tävlingsintensiv helg den 2-3 oktober, då tre SM-tävlingar inom Svensk Gymnastik avgörs, SM i kvinnlig artistisk gymnastik i Västerås, rytmisk gymnastik i Uppsala och ett inofficiellt SM i arerobic gymnastics i Järfälla.

Kvinnlig artistisk gymnastik i Västerås

Helgen 2-3 oktober genomförs SM i kvinnlig artistisk gymnastik. Tävlingen går i Västerås och under helgen genomförs även JSM. Med i startfältet finns förra årets vinnare, Tonya Paulsson från Motus-Salto i Malmö, som också är VM-aktuell.

- Inför SM försöker jag bara se det som att istället för att träna på serier hemma inför VM så har jag chansen att träna i Västerås. Det är alltid nyttigt att få tävla och jag har faktiskt inte ens funderat på resultaten eftersom jag förhoppningsvis ska prestera som bäst på VM. Som helhet vill jag bara köra allmänt renare och snyggare! Jag vill även bara bidra till lugn känsla och atmosfär i tävlingshallen, berättar Tonya.

Under lördagen genomförs mångkampen med såväl individuell- som lagtävling. Till söndagens grenfinaler kvalificerar sig de åtta bästa gymnasterna i varje gren.

Rytmisk gymnastik i Uppsala

Den rytmiska gymnastikens SM är uppdelad på två helger och i Uppsala den 2-3 oktober avgörs de individuella tävlingarna som består av mångkamp och grenfinaler. Under helgen genomförs även JSM i duo & trio.

Alva Svennbeck, GF Uppsalaflickorna är regerande svensk mästarinna sedan 2019. 2020 genomfördes inget SM på grund av pandemin.

- Det varit en väldigt tuff period, särskilt mentalt. SM har tidigare ställts in hela tre gånger vilket gjort att det varit svårt att lägga upp ett schema till när man ska vara som bäst. Men bortsett från det så har pandemin lett till att jag fått mer utrymme till att utveckla mig och mina program samt att jag är mer taggad än någonsin på att äntligen få tävla på riktigt igen! Formen känns bra inför SM och jag känner mig förberedd. Mitt mål är att köra alla program riktigt stabila vilket kan leda till att jag fortfarande försvarar guldet. Det jag ser mest fram emot är att äntligen få tävla för publik igen och att SM äntligen blir av!, säger Alva.

Aerobic gymnastics i Järfälla utanför Stockholm

Lördagen den 2 oktober genomförs SM i aerobic gymnastics. Tävlingen går i Järfälla utanför Stockholm och under lördagen genomförs även Rikscupen, USM och JSM. På grund av för få deltagare kommer inget officiellt SM-tecken att delas ut.