Jennifer Williams 23:a i sin första VM-final!

Jennifer Williams 23:a i sin första VM-final!

Det var en nervös men laddad Jennifer som intog tävlingsarenan under dagens mångkampsfinal på VM i artistisk gymnastik. Till slut landade hon på en 23:e plats.

Jennifer startade i fristående där det mesta satt som en smäck. En voltlänga med en dubbel pikerad salto hade så mycket fart och kraft att hon studsade utanför linjen med båda fötterna och därmed fick ett lite större avdrag. Poängen blev 12.1

Vidare i hopp utförde Jennifer en fin yurchenko helskruv som belönades med hela 13.333.

- Jag kände att jag kom lite fel i ansatsen och hoppet blev lite lågt men ändå helt okej, säger Jennifer.

I barr blev det tyvärr missar med två fall och poängen blev också betydligt lägre än i kvalet, 10.733.

Jennifer avslutade ändå starkt i bom. Trots några små vingel och ett rejält stort flax vid ett tillfälle så var det fina linjer och fina övningar som Jennifer visade upp i bom. Poäng 12.066.

- Efter första fallet i barren blev det svårt att fokusera och tyvärr blev det ett fall till. Men till bommen hade jag bestämt mig för att inte ramla, säger Jennifer.

Jennifer som var yngst i finalen är kanske inte så nöjd med det gymnastiska idag men ser fram emot framtiden.

- Ja jag är inte jättenöjd med själva tävlingen men känner ju verkligen att jag fått med mig en massa erfarenhet.

Förbundskapten Helena Andersson Melander håller med.

- Jennifer är en tjej med stor vilja och driv framåt. Det här var varit en helt ovärderlig erfarenhet för henne att bli, på sätt och vis, inkastad i en VM-final. Vi hade ju inte räknat med det, varken hon eller vi, så det blev något stort. Just nu är hon förstås inte så nöjd med sin barr framför allt men framåt sett så ser det här bara positivt ut. Mot nya utmaningar helt enkelt, säger Helena.

Vann finalen gjorde ryskan Angelina Melnikova, före amerikanskan Leanne Wong. Även bronset gick till USA genom Kayla DiCello.

I morgon fortsätter VM med mångkamp för herrarna.