Jonas Nordfors och Måns Åberg till världscupen i trampolin

Jonas Nordfors och Måns Åberg till världscupen i trampolin

Den 5-6 juni genomförs världscupen i trampolin i St Petersburg, Ryssland. I det starka startfältet deltar två hoppare från Sverige - Jonas Nordfors och Måns Åberg.

Tävlar individuellt och synkront

Jonas Nordfors, 22 år och Sveriges bästa hoppare, deltar både i den individuella tävlingen och hoppar synkront med Måns Åberg. På meritlistan står 12 SM-guld, deltagande på fem VM och ett NM-guld år 2014.

– Jag känner mig i bra form inför tävlingen och målet är topp tio i den individuella hoppningen. Jag satte nytt personligt rekord förra veckan och stilen och tekniken sitter bra, säger Jonas Nordfors

Måns Åberg, 21 år, deltar även han i den individuella tävlingen, utöver synkronhoppningen med Jonas. Måns kom tvåa på NM 2014 och vann SM synkront med Jonas 2014. På den senaste världscupen i Loulé slutade Måns och Jonas på en femte plats.

Starkt startfält

Det är ett starkt startfält som ställer upp på världscupen i St Petersburg och tävlingarna blir en bra förberedelse inför Europeiska Spelen i Baku i sommar.

– Det är en stor tävling och alla de främsta nationerna är på plats. Det ska bli roligt att visa upp sig, säger Jonas.

För mer information kontakta:

Lotta Darlin, kommunikations- och marknadschef Gymnastikförbundet,

Pia Josephson, sportchef Gymnastikförbundet, 08 – 699 64 86,

Datum och tider

Fredag 5 juni:

16.15-20.25 Kval individuell trampolin

Lördag 6 juni:

10.00-12.15 Kval synkron

16.00-17.50 Finaler individuell trampolin och synkron

Tv-sändningar och resultat:

Tv-bolaget “Saint Petersburg” kommer sända finalerna den 6 juni, 16,00-17,00.

Resultat uppdateras löpande på:

Fakta om trampolin:

Trampolin består av tre olika grenar, individuell trampolin, synkron trampolin och dubbeltrampett (DMT). Under världscupen genomförs inga tävlingar i DMT.

Så fungerar det
I alla tre grenar gäller det för gymnasten att utföra så stilrena, höga, kontrollerade och svåra övningar som möjligt. Detta ställer höga krav på styrka, smidighet och koordination. I alla tre grenar bedöms gymnasternas utförande (stil, höjdhållning, kontroll) och svårighetsgrad.

En tävling består av tre serier, två i försöksomgången och en i finalomgången. Varje serie består av 10 olika övningar (hopp) som måste utföras efter varandra. I den första serien i försöksomgången räknas svårighetsgraden bara i två av seriens tio övningar, i övriga serier räknas alla övningars svårighetsgrad.

I synkron utför två gymnaster exakt samma övningar på varsin trampolin så samstämmigt som möjligt. Synkron är en mycket spektakulär gren och ofta mycket uppskattad på tävlingar och uppvisningar där publiken inte är så tekniskt insatta. Enligt många är en riktigt bra synkronserie mer imponerande än en ”individuell serie” även om synkronserierna så gott som alltid har lägre svårig­het.