Jonas Nordfors vidare i kvalet – hoppar EM-semifinal i trampolin imorgon lördag

Jonas Nordfors vidare i kvalet – hoppar EM-semifinal i trampolin imorgon lördag

Jonas Nordfors två kvalserier resulterade i en topp-24-placering i dagens kvaltävling på EM i trampolin. Den totala poängen 102,730, räckte därmed hela vägen till semifinalen som går av stapeln imorgon lördag 2 april kl 18:30.

Efter kvalserierna med poängen 47,625 och 55,105 slutade Jonas Nordfors på en 17:e plats och kvalificerar sig därigenom till semifinal på EM i trampolin.

– Jättebra insats av Jonas, som inte har haft en optimal uppladdning med inflammation i en axel som gjort att han inte kunnat träna för fullt. Trots det gör han en av de bättre poängen internationellt, säger förbundskapten Jenny Söderlund.

Jonas Nordfors själv kommenterar sin insats så här:

– Det känns så otroligt skönt! För några veckor sen landade jag utanför trampolinen och har inte kunnat träna ordentligt på grund av det. Rent taktiskt sänkte vi min svårighetsgrad i dagens tävling för att jag verkligen skulle kunna prestera. Därför går det inte ens med ord att beskriva hur glad jag är över att det gick så här bra.

Allt kan hända i en trampolintävling
Det är ännu inte bestämt om Jonas kommer att växla upp i svårighetsgrad eller inte i semifinalen. För att ta sig vidare hela vägen till final bland de 8 bästa krävs troligen att Jonas slår, eller som minimum matchar, sitt personliga rekord – men i trampolin kan allt hända. Just det visade sig för de två andra svenska herrarna. Det började nämligen lovande även för Måns Åberg och Oscar Smith, men båda hoppade tyvärr ut sig på den fjärde av de tio övningarna i den valfria serien.

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.