Jonna Adlerteg skadad efter barrguldet - missar OS

Vid världscuptävlingen Challenge Cup i Doha förra veckan, där Jonna tog guld i redskapet Barr, ådrog sig Jonna Adlerteg tyvärr en skada på menisken. Det var den inre menisken på vänster knä som skadades vid landningen på hennes avhopp i finalserien. Landningen var kontrollerad men tyvärr höll inte menisken för belastningen.

På fredag kommer Jonna att opereras och därefter följer en rehabperiod på 6-8 veckor. Detta medför tyvärr att Jonna inte kan delta på Test-Event i Rio De Janeiro den 17 april, som är kvalet till OS, och därmed missar Jonna chanserna för OS-deltagande .

- Det är oerhört tråkigt för Jonna som verkligen gjort ett fantastiskt arbete för att komma tillbaka så starkt efter korsbandsskadad hon ådrog sig vid EM för ett år sedan. Det positiva är dock att knät ser bra ut i övrigt och att Jonna snabbt kommer kunna komma tillbaka till den internationella arenan igen, säger Sebastian Melander, seniorlandslagsansvarig Kvinnlig Artistisk Gymnastik.

För Svensk Gymnastik finns det fortfarande goda chanser till OS-deltagande då Emma Larsson, som tillsammans med Jonna kvalade till Test-Event, kommer att åka till Test-Event i Rio för att kvala till OS.

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.