Lina Sjöberg guldfavorit inför nästa veckas The World Games i Polen

Den 20–30 juli går mästerskapet The World Games av stapeln i Wroclaw, Polen. Under tävlingarna gör världseliten upp i de grenar som inte finns med på OS-programmet. Guldfavoriten Lina Sjöberg tävlar i dubbel mini trampolin (DMT) den 26 juli.

Lina Sjöberg som till vardags tränar i Uppsala Gymnastikförening har haft siktet inställt på The World Games länge. Det är årets viktigaste tävling för henne och det finns bara ett mål: att ta hem guldet.

Så sent som på SM-veckan i början av juli visade Sjöberg toppform då hon tog hem sitt sjunde raka guld i DMT samt ett guld i synkron trampolin. På DMT:n visade hon varför hon gång på gång hamnar överst på pallen med den nya kombinationen: dubbelvolt framåt med en och en halv skruv i sträckt position, direkt följt av en dubbelvolt bakåt med dubbel skruv. Slutpoängen för hennes två hopp är den högsta poäng som utdelats i Europa på damsidan i DMT.

Se Linas guldhopp och nya kombination här: https://www.svt.se/sport/sm-veckan/sjoberg-satte-europarekord/

26 juli

Tider
Kval: 14:00 till ca 14:30

Final och prisutdelning: 19:00 till ca 19:35

Mer information

http://www.theworldgames.org finns mer information om tävlingarna, schema och resultatrapportering. Pressinformation skickas ut från Gymnastikförbundet efter att tävlingen är avslutad den 26 juli.

Emelie Hedberg, emelie.hedberg@gymnastik.se, 0722367980

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.