Silver till Sveriges juniorkillar på JEM i truppgymnastik

Silver till Sveriges juniorkillar på JEM i truppgymnastik

Juniorkillarna vinner silver

Hopp var första grenen och de svenska juniorkillarna började oerhört säkert med sina trippla volter i första varvet. Tyvärr två fall på varv två, men det sista varvet gjorde de oerhört snyggt och gav poängen 18.800. Hoppet följdes av fristående där Sverige hade högsta poängen i kvalet, vilket de lyckades förbättra ytterligare till fina 20.225. Killarna avslutade i tumbling och inledde med ett väldigt stilrent första varv med dubbel sträckt salto. Det följdes av två bra varv, bland annat ett helvarv dubbel sträckt salto med dubbelskruv och enbart någon liten miss. Det gav poängen 18.00 från domarna.

Danskarnas juniorer blev till slut för svåra för svenskarna. Men killarna gjorde ett strålande första JEM som samlat landslag och vann ett silver efter Danmark. Trea blev Norge och Storbritannien slutade fyra.

- Det känns skitbra, vi har gjort allt vi kan göra. Vi hade några missar men höjde oss i fristående. Vi är supernöjda. Vi har peppat och stöttat varandra och vi har en jättebra stämning i laget. Jag är jättenöjd, berättar en härligt glad Nicolai Kristersson Campbell.

Resultat:

1. Danmark
  2. Sverige
  3. Norge
  4. Storbritannien
  5. Estland

För mer information kontakta:

Lotta Darlin, marknad- och kommunikationschef på Gymnastikförbundet, 0046 708-912107, lotta.darlin@gymnastik.se

Tova Sörén, förbundskapten trupplandslaget, 0046 706 86 15 15

Jonas Juhl, landslagschef, 0046 73 097 64 70

Resultat finns här:

Hitta mer info här:

Juniorherrlandslaget

• Manne Arvidsson, GF Gymnos
  • Viktor Attermalm, GF Fram
  • Casper Edewald, Örebro GF
  • Victor Emanuelsson, Brommagymnasterna
  • Mauritz Gadd, GF Fram
  • Elias Gustafsson, Örebro GF
  • Isak Höglund, Sigtuna Märsta GK
  • Lukas Knutson, GF Fram
  • Nicolai Kristersson Campbell, Brommagymnasterna
  • Otto Laidwa, Brommagymnasterna
  • Jon Lindberg, GF Fram
  • Daniel Tisell, Brommagymnasterna

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.