SM i truppgymnastik - tumblingvolterna ni får se i SVT:s sändning 6 juli

SM i truppgymnastik - tumblingvolterna ni får se i SVT:s sändning 6 juli

Tumbling är den andra grenen SM-gymnasterna kommer att tävla i under SM-veckan i Borås. Liksom i den första grenen, trampett, görs avancerade, höga volter med eller utan skruvar. En enkel guide förklarar de vanligaste volterna på tumblingmattan - läs och bli din egen expert i Sveriges ojämförligt största tävlingsdisciplin i gymnastik. SVT 1 sänder från finalerna den 6 juli mellan 10.05 - 11.30.

Volter i tumbling - och lite till:

Tumblinggolvet är ca 16 m långt, 2 m brett och uppbyggt av glasfiberstavar och gummimattor som ger ett sviktande underlag för gymnasten. Gymnasterna har också 16 m ansats att hämta kraft från före volterna.

Sex gymnaster ska utföra tre varv i ett program där volterna sker efter varandra i en ström. I varje varv ska minst tre övningar ingå. I det första varvet ska gymnasterna utföra exakt samma serie. Man ska göra ett varv med volter bakåt, ett med volter framåt och ett där man får välja fritt mellan framåt- och bakåtvolter.

Några vanliga volter:

Frivolt. I korthet är en frivolt en luftvolt framåt utan handisättning och den kan utföras grupperat, pikerat eller sträckt med eller utan skruvar runt den egna längdaxeln. Se tidigare utskickat material om volter i grenen trampett för en mer utförlig beskrivning (länk nedan).

Salto.  En volt bakåt utan handisättning .  Kan göras enkel, dubbel och trippel med och utan skruvar och i olika kroppspositioner. Niclas Butén är den ende som hittills tävlat på trippelsalto i Sverige (JSM 2010).

Handvolt.  En farttagningsövning som roteras framåt, där gymnasten sparkar upp i handstående och trycker sig vidare runt till fotisättning. Gymnasten har blind landning vid kontakten med tumblingmattan och måste därför stämma (trycka ifrån) vidare till nästa volt utan att se var han/hon har fötterna.

Skruv. I en volt roterar gymnasten över sin egen tväraxel – när han/hon roterar runt sin egen längdaxel heter det skruv.  I princip samtliga volter under ett SM genomförs med skruvar – från en halv skruv upp till tre och en halv skruv.

Flickis/flick-flack:

En farttagningsövning  där gymnasten utför en bakåtvolt med handisättning i sträckt kroppsposition.

Miller: Dubbel sträckt salto med trippel skruv.

Killer: Smeknamn på dubbel sträckt salto (frivolt bakåt) med kvadrupel skruv.

Rudy: Rudy betyder en och en halv skruv (540 grader). Används ofta för att beskriva var skruven finns i multipla volter. Exempelvis Rudy-out som betyder en och en halv skruv i sista volten.

Whipback: En farttagningsövning på tumbling där gymnasten utför en snabb, lång och låg utsträckt bakåtvolt utan handisättning. Gymnasten vippar kroppen bakåt kan man säga, därav namnet.

I morgon handlar det om den tredje och sista grenen - fristående!

Webbild: Andy Svensson/Westphoto