Svensk skada i VM-kvalet i manlig artistisk gymnastik

Svensk skada i VM-kvalet i manlig artistisk gymnastik

Kim Wanström och Filip Lidbeck har tävlat klart i kvalet på VM i artistisk gymnastik, där David Rumbutis tyvärr fick bryta efter en skada i hopp.

Det blev en extremt lång och händelserik dag för det tre gymnasterna i Japan. Plötsligt sköts tävlingen upp i över två timmar då en person som befunnit sig på tävlingsgolvet visat sig vara covid-positiv. Det innebar att allt skulle desinficeras och tvättas innan kvaltävlingen kunde fortsätta.

David Rumbutis startade tävlingen fint med ett stabilt program i ringar. När det var dags för hopp blev det en miss i timingen på vad som i annat fall var ett bra hopp, och David skadade tyvärr sitt knä. Hälsa går först och det bestämdes därför snabbt att David, tyvärr, var färdigtävlad.

- Just nu känns det såklart trist att redan vara färdig på VM men innan tävlingen och starten så kändes det rejält bra faktiskt, säger David, som just nu har ett lindat knä men ändå mår ganska bra.

Kim Wanström genomförde sin mångkamp med både toppar och dalar. Han slutade på en 44:e plats med slutpoäng på 73.758

- Det känns skönt att det är klart. Det har varit en väldigt lång dag. Jag är okej nöjd. Vissa saker var bra, andra hade jag kunnat göra bättre. Men okej, säger Kim.

Filip Lidbeck körde som planerat endast hopp och fristående.

- Mina två hopp var bra. Jag tog några onödiga extrasteg i landningen som inte behövdes och det får jag gå hem och jobba på. Men de var bra. Fristående var lite skräpigare och de behöver jag hem och träna på lite hårdare helt enkelt, säger Filip.

Förbundskapten Niklas Andersson lämnar tävlingshallen med blandade känslor.

- Självklart är jag besviken på att det inte blev som vi hoppats på. Killarna är ett bra gäng som var taggade och redo att visa bra gympa och så fick vi skadan och därmed också ett tufft läge för de andra två att liksom tagga om. Samtidigt så ser vi att poäng och nivå har höjts mycket och plötsligt är vi ju här och jagar placeringar vilket inte har varit fallet tidigare. Ur den aspekten är jag väldigt nöjd. Jag är också stolt över Sveriges sätt att träna och tävla. Man ser att glädjen finns där hela tiden. Det är väldigt seriöst, men inte allvarligt. Stort fokus men det roliga är alltid på plats, avslutar Niklas.

I morgon fortsätter VM med mångkampsfinalen för damer, där Jennifer Williams deltar. Sändningar i SVT startar klockan 10.55