Toppar och dalar på EM i trampolin

Toppar och dalar på EM i trampolin

EM-kvalet i individuell trampolin är klart och det blev blandade prestationer för de svenska landslagshopparna. Oscar Smith är första reserv i semifinalen.

Hela åtta svenska gymnaster har kvalat i den individuella trampolintävlingen på EM i Portugal idag. Dessutom har junioren, Oskar Thelander, tävlat i DMT. I den individuella tävlingen blev det en något skakig tävling med ganska många urhoppningar. Men det visades också upp en hel del fina serier under dagen.

I herrarnas tävling stod veteranen Oscar Smith för dagens bästa svenska prestation. Med en riktigt bra första serie, som belönades med 54.990 placerade han sig 27:a i kvalet och är första reserv till söndagens semi. Vilhelm Billvén-Edhammer från TK Levo blev näst bästa svensk efter fin hoppning och poängen 52.940.

- Jag är nöjd och kände att jag hade bra tryck. Det känns lite snopet med de tiondelar som saknades för semin, men det känns bra för framtiden att jag har det i mig, kommenterar Oscar Smith.

I damernas tävling blev Lina Sjöberg, Uppsala GF, bästa svenska idag på en 37:e plats med poängen 50.170. Tuva Stjärnberg, Klippans GK hade återigen en bra tävlingsdag efter gårdagens DMT och körde igenom två stabila serier där den bästa gav poängen 50.630.

- Jag är lite besviken då jag inte fick till det idag, då det känts bra. Men med tanke på att jag varit skadad under en period och inte kunnat träna på min svåra serie är jag ändå nöjd över att jag lyckades köra igenom den. Nu ser jag fram emot synkronen på lördag, kommenterar Lina Sjöberg.

Under eftermiddagen tävlade även Sveriges enda junior på detta mästerskap, Oskar Thelander från Västra Frölunda TK. Efter en lite jobbig start lyckades han riktigt bra i sitt andra hopp och har fått nyttiga erfarenheter för framtiden med sig hem.

Nästa tävlingsdag är på lördag, då den synkrona hoppningen avgörs. Tuva Stjärnborgs final går på söndag.