Tuva Stjärnborg i EM-final i DMT

Tuva Stjärnborg i EM-final i DMT

Idag EM-kvalade tre svenska gymnaster i grenen DMT (dubbel-mini-trampolin) och Tuva Stjärnborg är klar för söndagens final!

Tuva Stjärnborg, Klippans GK, var först ut bland de svenska gymnasterna och inledde mästerskapet på bästa sätt. Hon körde två riktigt bra och stabila hopp som gav henne en tredjeplats i kvalet och en biljett in i finalen. I ett starkt startfält med duktiga gymnaster från Spanien, Storbritannien och Portugal visar hon att Sverige fortsatt är att räkna med i DMT efter att legenden Lina Sjöberg valt att koncentrera sin satsning på trampolinhoppningen.

Personligt rekord för Noel i EM-debuten

Lite senare under eftermiddagen tävlade Adrian Lind, Uppsala GF, och Noel Sjöström, Upplands Väsby GK. Adrian fick en jobbig start i första omgången där han kom fel i första volten och därmed inte kunde genomföra avhoppet som planerat. Andra hoppet började bättre, men tyvärr en överrotation och fall i landningen.

Noel, som tävlar sitt första EM, fick en bra start på tävlingen med ett snyggt och stabilt första hopp. Han följde upp med ett lika bra andra hopp och blir bästa svensk i tävlingen med en elfte plats (tredje reserv i finalen) och ett personligt rekord.

I morgon torsdag 4 april fortsätter tävlingarna för de svenska hopparna med kval i individuell trampolin och kval i DMT för juniorer.

Tuvas final i DMT går på söndag eftermiddag.