Egret EO Blaster dödar coronaviruset (SARS-CoV-2) som orsakar Covid-19

Det Södertäljebaserade bolaget Häger Group AB lanserar Egret EO Blaster i Skandinavien, en produkt som desinficerar och rengör – samtidigt. Bolaget har nu fått produkten testad av SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och studien bekräftar att Egret EO Blaster (Egret) dödar SARS-CoV-2, coronaviruset som orsakar covid-19.

Egret producerar elektrolyserat vatten, så kallat EO-vatten, av enbart kranvatten och bordssalt. Vätskan har en rengörande och desinficerande effekt och är samtidigt snäll mot människa, djur och natur. Den miljövänliga och hudvänliga vätskan är effektiv mot alla typer av svamp, bakterier och virus. Resultatet i studien som SVA genomförde för Egret på coronaviruset SARS-CoV-2, visade att 99,9% av viruspartiklarna avdödades – det vill säga att de inte längre var funktionsdugliga och därmed inte smittsamma.

Skälet till att EO-vatten inte har nyttjats mer tidigare, är att tillverkningen krävt stora maskiner som varit dyra att köpa in och att hållbarhetstiden på EO-vatten är relativt kort. Egret ändrar förutsättningarna. Den är relativt liten och behändig och gör det möjligt att tillverka nytt EO-vatten flera gånger om dagen om så behövs.

- När vi har testat produkten på marknaden, har vi bland annat fått höra att Egret inte bara är en effektiv tillverkningsenhet utan också ett smidigt arbetsredskap. Via sprayfunktionen används vätskan direkt från den tillslutna behållaren och funktionen gör det möjligt att både rengöra och desinficera såväl större ytor som trängre utrymmen snabbt och enkelt. Det är dessutom kostnadseffektivt – istället för att köpa vätskan färdig kan man nu producera den själv med bara salt och vatten. Egret förändrar spelplanen och förhoppningen är att Egret EO Blaster blir ett verktyg i kampen mot coronaviruset, säger Juan Vallejo, styrelseordförande för Häger Group AB.

• Epidemier

• corona

• Södertälje

Om Egret EO-vatten

Den aktiva substansen i EO-vatten är hypoklorsyra (HOCl). Den är en naturlig del av det mänskliga immunförsvaret och ofarlig för människor och djur. EO-vatten är därför också lämpligt för desinficering av livsmedel. Elektrolyserat vatten är känt sedan 1800-talet och har använts bland annat för rengöring av sår, eftersom lösningen inte orsakar sveda. Den torkar heller inte ut huden på samma sätt som alkohol. EO-vatten som hälls ut i vasken är dessutom ofarligt för miljön.

Om Häger Group ABHäger Group AB är ett företag baserat i en av Sveriges mest expansiva regioner – Södertälje. Bolaget riktar sig till företagskunder och privatpersoner i hela Skandinavien samt delar av Europa och Mellanöstern. www.egretlab.se

Juan Vallejo

Presskontakt Styrelseordförande – Häger Group AB 010-288 20 90