Gunilla Wikman representerar hästnäringen under den politiska utfrågningen i Stockholm

Gunilla Wikman är vice ordförande i Svenska Ridsportförbundet och styrelsesuppleant i Häst Näringens Nationella Stiftelse. Hon arbetar som konsult i finansiell kommunikation och sitter i styrelsen i två börsbolag; Proffice och HMS Networks.

Den 2 juni deltar hon tillsammans med Svensk Travsports generalsekreterare Ulf Hörnberg i hästnäringens politiska utfrågning i Stockholm.

Gunilla Wikman började sin hästkarriär på ridskola. I dag har hon egen häst och en dotter som också rider. En av Gunilla Wikmans politiska hjärtefrågor är att få ridning godkänd som avdragsgill friskvård på samma villkor som fotboll och andra sporter.
- Om ridningen skulle bli avdragsgill skulle vi få in fler vuxna på ridskolorna och detta skulle gagna hela hästnäringen, inte minst de svenska uppfödarna, säger Gunilla Wikman.
Om uppfödarna på detta sätt får en större marknad i form av fler och större ridskolor, kommer det att löna sig att föda upp bra ridskolehästar i Sverige.

Resultaten kommer om några år
Sverige har allt som krävs för att föda upp bra hästar, vi har stora markytor för föl och unghästar att röra sig på, vi har bra foder och ett gott djurskydd. Svenskuppfödda hästar håller hög klass.
– Men i dag lider hästnäringen av att omvärlden ser på oss som en tjejsport och tjejnäring. Vi är seriösa inom hästnäringen och vill bli seriöst bemötta, säger Gunilla Wikman som ser en allt större professionalisering inom den svenska hästsektorn.
- Vi kommer att se resultatet av detta arbete inom några år, men att andra länder som till exempel Holland har kommit mycket längre. Där har man satsat stort på hästuppfödning och det har givit otroliga resultat. I dag är hästnäringen en professionell  bransch i både Holland och Tyskland, säger Gunilla Wikman.
Hästnäringens politikerträff den 2 juni är ett sätt för näringen att lyfta upp frågorna på en högre nivå och visa att näringen sysselsätter 30 000 människor och att hästföretag betalar in 4 miljarder kronor i skatter till staten varje år. För landsbygden är hästföretagarna viktiga, utan hästar skulle inte landbygden vara lika levande som i dag.

• skeppsholmen
  • 2 juni