Remy Nilson tar emot när det bjuds in till speed datimg

Det är dags för ny partner i hästnäringens speed dating. AB Trav och Galopp (ATG) öppnar dörren och vd Remy Nilson tar emot. Han har förberett en visuell presentation och han klipper i en jättelik hundralapp för att visa att ATG ger pengar tillbaka till hästnäringen, sporten, spelarna och till finansminister Anders Borg.

– Om det kommer in en aktör som inte spelar efter samma regler blir det vinst till bolaget och utdelning till spelarna, men inte några pengar till hästsporten eller näringen, säger Remy Nilson när han klipper hundralappen.
Han vill poängtera hur framgångsrik den svenska modellen är. Han nämner elitloppet där sju av åtta finalister var svenska.
– Jämför det med OS – det är som att fem av åtta i en OS-final vore svenskar!

Bredvid Remy Nilson står Malin Löfgren som är travtränare. Hon trodde länge att hon skulle jobba som hästskötare i många år framöver – men så en dag blev hon sugen på en framtid som kusk, en framtid som egen företagare.
– Alla varnade mig för att starta eget. Men i dag har jag 16 hästar i träning och två anställda. Jag är glad att jag inte lyssnade på de som varnade mig.

Vad är det svåraste med att vara travtränare undrar en av politikerna?
– Omställningen, svarar Malin Löfgren. Att gå från att ta hand om hästar till att sitta med en massa andra områden. Men som tur är innehåller travtränarutbildningen mycket företagande, annars hade det varit väldigt tungt, säger Malin Löfgren.

• malin löfgren
  • remy nilson