Pressinbjudan: Hästnäringen bjuder in politiker till speed dating

Nu på onsdag den 2 juni bjuder Hästnärings Nationella Stiftelse (HNS) in riksdagsmän och andra beslutsfattare till en speed dating med företrädare för hästnäringen. Medverkar gör jordbruksminister Eskil Erlandsson och på eftermiddagen debatterar riksdagspartierna bland annat djurskydd, företagsfrågor, spelpolitik, utbildnings- och forskningsfrågor. Då presenteras också en ny rikstäckande studie om svenskarnas inställning till hästar och hästnäringen.

Med satsningen Framtida Hästkrafter vill hästnäringen med konkreta exempel visa vilken outnyttjad potential som finns i Sverige. Det handlar om hur svenska uppfödare får landsbygden att leva, hur ungdomar i stallmiljö förebereds för ledande positioner i svenskt näringsliv och hur hästen är ett miljövänligt alternativ.

Hästen har blivit en framgångssymbol för många svenska kommuner. Nu är det dags för hästfrågorna att ta ytterligare ett kliv på nationell nivå. Idag skapar Sveriges 285 000 hästar cirka 28 000 avlönade helårsarbeten. Hästnäringen vill ta ett större ansvar som en positiv kraft i samhället, men idag saknas en samsyn och policy för hästfrågor på nationell nivå.

Ny attitydundersökning
En ny undersökning om svenskarnas inställning till hästar och hästnäringen presenteras. Undersökningen handlar om en levande landsbygd, villkor för hästföretagare och uppfödare, svenskt djurskydd, utbildningar för morgondagens ungdomar och betydelsen av hästforskning.

PROGRAM:
10.30 - Speed dating mellan hästnäringen och riksdagsmän
Plats: Hotel Skeppsholmen, Skridskopaviljongen på Kastellholmen
Observera att det krävs pressackreditering för att vara med på speed datingen.
Ring Anahita Arai på mobilnummer 070 527 20 12.

12.15-14.00 - Politisk utfrågning av riksdagspartierna, samt jordbruksminister Eskil Erlandsson. Plats: Hotel Skeppsholmen, Långa Raden 8, Skeppsholmen.

14.00-14.30 - Pressträff. Plats: Hotel Skeppsholmen, Långa Raden 8, Skeppsholmen.

Deltar någon från din kommun? Här är listan på alla deltagare: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/haestnaeringens_nationella_stiftelse/news/view/haer-aer-listan-oever-de-medverkande-den-2-juni-7086

Här är mer information om dagen och grupperna:

Anahita Arai, verksamhetssamordnare HNS

• trav
  • svensk galopp
  • ridsport
  • asvh
  • avel
  • djurskydd
  • galopp
  • hns
  • häst