En passionerad kock, en rawfoodentusiast och ett gammalt badhus från 1876

Ny restaurang på Hagabadet

Sedan 2012 är Hagabadets restaurang en av få KRAV-certifierade restauranger i Göteborg. Vi är vana att välja ekologiska råvaror efter säsong och vårt kök arbetar tätt ihop med husets dietist.

– Etableringen av Pure bistro & wine på Hagabadet kommer därför stärka Hagabadets gästers upplevelse inom hälsa och njutning ytterligare, säger Hagabadets vd och ägare, Pelle Johansson.

Köksmästare Christer Melkersson, Pure Bistro & Wine ser fram emot att visa göteborgaren att god, vacker och nyttig mat är framtiden. Och att det finns fantastiska ekologiska viner att dricka till.

Spännande samarbete på Hagabadet

Nu introducerar vi Rawfood och blir den första restaurangen som serverar vällagad Rawfood med utvalda ekoviner. I samarbete med författaren och rawfoodinspiratören, Erica Palmcrantz Aziz, Rawfood by Erica, utvecklar vi ett utbud för gäster som gillar kombinationen vacker, vällagad mat och dryck med spännande smaker och kombinationer. Mat som gör oss starkare och mer vitala som samtidigt är valda utifrån etiska och miljömässiga aspekter.

De senaste hälsotrenderna

Vi serverar redan kött från utvalda gårdar i närområdet, vi serverar fisk och skaldjur fångade enligt MCS, vi väljer råvaror enligt KRAV, säsong och det som är närproducerat. Vi kan kombinationen mat och hälsa. Vi tillagar våra rätter för att de ska göra gott med människor, det ska smaka fantastiskt och se vackert ut. Med Rawfood tar vi det ytterligare ett stort steg.

I samband mad lanseringen av Rawfood renoverar vi Vaktmästare Karlssons gamla bakgård på Hagabadet och nya dörrar öppnas. Här ska det vara enkelt att slinka in från gatan eller stanna kvar för den som tränat, badat eller spaat.

Efter besök på New Yorks främsta resturanger enligt denna modell är vi fast beslutna om att vi ska bli motsvarigheten i Göteborg. Vi insåg snabbt att något liknande inte finns i Göteborgs restaurangutbud och den luckan ska vi fylla. Från 1 september är vi igång fullt ut, säger Pelle Johansson.

För mer information och bakgrund kontakta:

Pelle Johansson, vd och ägare

• ekologiskt vin
  • grön
  • friskvård

Hagabadet är det gamla badhuset som byggdes 1876 som ett led i att stoppa kolerans härjningar i Göteborg under 1800-talet. Än i dag sysslar vi med att hålla folk friska, starka och levande. Under vårt tak erbjuder vi träning från morgon till kväll 7 dagar i veckan, flera varma vackra bad, stans bästa PT,s och en restaurang som älskar kombinationen nytta OCH njutning

Vår yogastudio PureYoga ligger i framkant och är en av de största i Sverige med tre salar varav 2 är för varm yoga. Utbudet sträcker sig från yoga för nybörjaren till utbildningar för den som vill gå vidare till ätt själv lära ut.

Behandlingsavdelningen för massage, kurer och skönhetsvård är välbesökt. Vi arbetar med skönhetsprodukter från Kerstin Florian i våra spabehandlingar och med K Lift vid avancerad skönhetsvård. Vår historia vårdar vi ömt genom att erbjuda att även erbjuda robusta och sköna behandlingar som tångbad och tångmassage med nyskördad tång från det friska havet utanför Varberg.

Vår restaurang Pure Bistro & Wine är kravcertifierad och serverar grönt, raw food, grönlistad fisk och gårdskött från närområdet. I vår bar och i vår spaavdelning serverar vi råsaft, juicer och smoothies.

Idag är Hagabadet en destination för hälsa och njutning för göteborgaren. Här hittar du det som gör livet extra levande; spa, träning, bad, yoga, behandling, brunch, rawfood, bistro, skratt, möten och mycket mer.