Bilden är en illustration

Hammarviken Fastigheter finansierar bostadsprojektet ”Bo i Backadalen”

Precis innan sommaren gick Hammarviken Fastigheter in och finansierade bostadsprojektet ”Bo i Backadalen”. Tillsammans med Hällingsjö Hus kommer de att bygga ett villakvarter bestående av 8 stycken parhus med totalt 16 lägenheter. Området Backadalen kommer närmast att kunna beskrivas som ”en lugn Bullerbygata”, men med moderna och maffiga bostadsrätter. Lägenheterna på entréplan består av antingen tvåor eller treor med tillhörande fin uteplats. Lägenheterna på övervåningen kan vara allt mellan 5–7 rum och kök och med etage.

Backadalen ligger på Nyhemsgatan, söder om Skälltorpsvägen, på Hisingen i Göteborg. I området bor folk i alla åldrar, från pensionärer till barnfamiljer. Och det var just det som arkitekten inspirerades av.

”Tanken på generationsboendet, med mor- eller farföräldrarna på våningen nedanför sina barn och barnbarn, har funnits med mig under hela tiden när bostäderna har skissats fram.” säger Christer Malmström, arkitekt SAR/MSA.

Idag är 12 av 16 lägenheter reserverade. Inflytt är planerad till fjärde kvartalet 2021.