​Hand in Hand Zimbabwe tar upp kampen mot COVID-19

För att mildra de negativa effekterna av Coronavirusets framfart i Zimbabwe görs flertalet akutinsatser i de sju distrikt Hand in Hand verkar. Åtgärderna beräknas hjälpa fler än 300 000 invånare.

Bland annat delas matpaket, skyddsutrustning och korrekt information om COVID-19 ut, även på lokala språk. Under en tremånadersperiod beräknas man kunna stödja fler än 300 000 bybor samt 35 hälsocenter och 400 vårdpersonal i frontlinjen på Zimbabwes landsbygd. All fördelning av material arrangeras utifrån WHO:s riktlinjer.

”Den här pandemin driver familjer ännu djupare i fattigdom, hunger och desperation. Hand in Hands entreprenörer kan inte längre besöka marknaden där de vanligtvis säljer sina produkter och tjänar sina pengar”, säger Hand in Hand Zimbabwes VD Felix Tete.

Rent vatten – grundläggande för människors hälsa

Hand in Hand Zimbabwe har under fyra år hjälpt samhällen på glesbygden i Zimbabwe med tillgång till rent vatten och sanitära anläggningar. Med stöd av sina värdefulla givare, gör nu organisationen ytterligare ansträngningar för att ge invånarna möjlighet till en god hygien. Detta gynnar inte bara Hand in Hands entreprenörer utan samhällena i stort.

För att begränsa spridningen av COVID-19 distribueras även hjälpmedel för att minska smittspridning, så kallade Tippy taps. Dessa lämpar sig särskilt för landsbygden där det sällan finns rinnande vatten. Det speciella handfatet minskar risken för bakterieöverföring då det styrs med en fotspak som gör att användaren bara behöver vidröra tvålen.

Drastisk ökning av våld i hemmet

Många kvinnor och barn som lever i hem där misshandel och övergrepp förekommer är extra sårbara i kris. Våldet riskerar att dramatiskt öka som en följd av isolering och stark ekonomisk press. Hand in Hand Zimbabwe arbetar därför, i nära samarbete med lokala kvinnoorganisationer och myndigheter, för att nå ut med stöd och livsviktig information kring könsbaserat våld.

Läget i Zimbabwe just nu

Zimbabwes regering har förlängt pågående nedstängning av samhället med ytterligare två veckor. Större företag öppnas upp i veckan men inom den informella sektorn, i vilken cirka 80% av landets befolkning verkar, hålls allting fortfarande stängt. Inga folksamlingar om fler än 50 personer tillåts och inga skolor är öppna. Antalet konstaterade fall av COVID-19 är fortfarande relativt lågt, med 34 smittade och 4 döda. Troligtvis är mörkerantalet stort då mycket få tester utförs.

Hand in Hand fighting COVID-19

Var med och stötta Hand in Hands redan så sköra entreprenörer genom krisen. Våra medarbetare står redo för att genast gå ut och bistå dem, deras familjer och lokalsamhällen!

GE ETT VALFRITT BELOPP HÄR!