I kris visar vår entreprenörsdrivna organisation sin styrka

Coronaepidemin fick allt att avstanna och världen att hålla andan. Varje land, företag, samhälle och individ stod plötsligt ansikte mot ansikte med en kris som inte liknade någonting vi tidigare upplevt.

Nu har ett par månader gått. Vissa länder ser ljuset i tunneln, medan andra fortfarande har det värsta framför sig. Många länder lever just nu i en nästan total nedstängning – och att förhindra smittspridning av viruset är förstås allra högsta prioritet.

Effekterna av de nedsläckta aktiviteterna och ekonomin är oöverskådliga på sikt, men skapar även akut nöd här och nu. Läget är kritiskt i de länder som Hand in Hand arbetar i. Fattigdomen är utbredd och de flesta lever på arbete i den informella sektorn - inkomsterna är redan mycket små och människorna saknar ofta ekonomiska marginaler. Konsekvenserna blir katastrofala då möjligheten att tjäna sitt dagliga bröd går förlorad.

Hand in Hands ordinarie verksamhet med självhjälpsgrupper och entreprenörskapsträning är för närvarande pausade i Indien, Kenya och Zimbabwe. Det betyder att de mycket sårbara människor vi stöttar, riskerar att snabbt återfalla i en djup fattigdom, kanske till och med hunger.

Nu kommer de goda nyheterna!

Fram till att fältverksamheten kan återgå till det normala fokuserar Hand in Hand på akutinsatser mot COVID-19. Och vi är redan i uppstarten med flera livsviktiga projekt!

Kollegorna i Indien, Kenya och Zimbabwe har tagit fram planer för hur Hand in Hand på olika vis kan bidra till minskad smittspridning och stöd till entreprenörerna och deras mikroföretag så att de kan överleva krisen. Det är hoppfullt att se hur den entreprenöriella drivkraften i vår organisation fungerar i en kris: snabbt, flexibelt och smidigt ställer vi om för att möta de akuta utmaningarna.

I Zimbabwe bistår Hand in Hand lokala myndigheter och andra organisationer med att förhindra smittspridning. Hand in Hand jobbar med informationsspridning till sårbara hushåll, skolor och samhällen som når ut till drygt 300 000 människor! Vi ser till att hälsoarbetare som jobbar i frontlinjen har tillräcklig skyddsutrustning men bistår också bistå byar med enkla tvättanordningar.

I Indien förser Hand in Hand lokala hälsomyndigheter med skyddsutrustning och livsviktigt materiel, Självhjälpsgrupper har startat produktion av tvål och ansiktsmasker samt spridit information om COVID-19. Nu kraftsamlar också Hand in Hands Green Friends som förutom sitt samhällsviktiga uppdrag att hämta hushållsavfall även tränats i att sprida information om hur hushållen ska skydda sig från COVID -19 och undvika att bidra till smittspridning.

I Kenya har Hand in Hand sett till att entreprenörer och deras familjer får tvål och desinficeringsmedel, så att de kan upprätthålla sin hygien, skydda sig och förhindra smittspridning. De ges även korrekt information om COVID-19 via post, SMS, WhatsApp, och telefonsamtal.

Insamling till Hand in Hand fighting COVID-19

Många av våra entreprenörer som kommit igång med egen verksamhet är fortfarande i en mycket skör fas som riskerar att snabbt falla i spillror.

Vi startar nu en insamling för att bekämpa COVID-19. Hand in Hands medarbetare står redo på plats i länderna och vår förmåga att snabbt ställa om verksamheten kommer verkligen göra skillnad i detta svåra läge. Vi kommer att uppmana alla att stötta våra entreprenörer genom krisen!

Stötta våra entreprenörer genom krisen! Visa ditt stöd här >>

Läget i våra verksamhetsländer just nu.

I Indien har regeringen förlängt lockdown ytterligare tre veckor, till 3 maj. Det finns indikationer på att den kommer lätta på vissa restriktioner inom bland annat jordbruket, för att säkerställa arbetskraft då den viktigaste skördeperioden på året närmar sig.

I Zimbabwe har regeringen nyligen förlängt ett tre veckor långt lockdown med ytterligare två veckor, till 3 maj. Regeringen tillåter små marknader att hålla öppet för att hjälpa mindre företag och jordbrukare. Endast ett fåtal fall av COVID-19 har konstaterats (24, med 3 döda), men testning är mycket ovanligt.

I Kenya gäller utegångsförbud mellan kl. 19-05, och all rörelse in och ut ur de största städerna Nairobi och Mombasa har stoppats. Virusets framfart och åtgärder för att stoppa det slår hårdast mot befolkningen i städerna. Polis har visat på stor brutalitet mot de som bryter mot reglerna. 12 personer har dött av polisvåld. Oron för en andra våg av den gräshoppsinvasion som skedde i början av året kvarstår, och farhågan är att den kommer bli mycket värre.