Näringslivets brev till bostadsministern

Näringslivets brev till bostadsministern

Hur ska framtidens stad byggas? Handelskammaren mötte bostadsminister Stefan Attefall under en heldag i Göteborg. Vi överlämnade ett brev.

Bostadsministern var i Göteborg under onsdagen. I Handelskammarens regi mötte ministern ett flertal företag från byggindustrin för att diskutera hur Västsveriges motor kan växa.
- Inflyttningen till Göteborg sker med en minibuss per dag. De som kommer hit har svårt att hitta någonstans att bo. Det här skapar problem för näringslivet, säger Sandra Zätterström, projektledare på Handelskammaren.

Tillsammans med Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Västsvenska Handelskammaren, överlämnade hon ett brev till bostadsministern med näringslivets förslag till hur byggandet kan ta fart. Ta del av brevet här nedanför.

Näringslivet behöver fler bostäder!

En av näringslivets största utmaningar är att hitta rätt kompetens. Som regionens nav måste Göteborg vara attraktivt och ha en lyskraft som når ut internationellt. Då är bostäder en hygienfaktor. Bostadsbristen i Göteborg är akut. Studenter väljer andra studieorter och kompetenta människor tvingas tacka nej till jobberbjudanden. Detta drabbar näringslivet som går miste om viktig kompetens.

•  Skynda på plan- och byggprocessen
Vi är positiva till att regeringen arbetar för att korta tiden från idé till färdig bostad. De nuvarande långa planerings- och utredningstiderna innebär ett stort resursslöseri och är i sig ett stort hinder för att börja bygga. Markanvisningsprocessen ska vara transparent och förutsägbar. Näringslivet efterfrågar färre överklagandemöjligheter. Endast de resursstarka har råd att binda upp pengar under den utdragna processen.

•  Se över byggnormerna
Den svenska byggnormen är en starkt bidragande orsak till det låga bostadsbyggandet. Vi är positiva till att normerna för studentlägenheter ses över, men det räcker inte. För att kunna bygga tät blandstad måste de fördyrande byggreglerna ses över. Detta leder till billigare produktion och fler bostäder i centrala lägen.

•  Bättre uppföljning av det kommunala bostadsförsörjningsansvaret
Enligt lag ska kommunerna ta fram riktlinjer för bostadsförsörjningen. I Västsverige har endast 11 av 49 kommuner tagit fram en plan. Detta trots att bostadsbristen är stor i flera Västsvenska kommuner. Vi anser att ett regionalt perspektiv är nödvändigt och att åtgärder måste vidtas för att lagen ska följas.

•  Öppna upp för näringslivskonsortier
Låt näringslivet komma in i tidigt planeringsskede. Se över planprocessen så att större och mindre aktörer kan gå samman och ta gemensamt ansvar för hela kvarter. Kommunen tilldelar mark och tillhandahåller en övergripande plan med riktlinjer och krav på vad som måste finnas på plats. Kosmetiska detaljer lämnas till företagen. Detta gör att bygg- och och fastighetsföretag vet vad de behöver leva upp till och kan komma igång att bygga snabbare. Det möjliggör även för mindre aktörer att bidra till stadsutvecklingen. Vi är övertygade om att en bredd bland aktörerna bidrar till ökad mångfald och transparens, vilket gynnar såväl näringsliv som stadens utveckling.

•  Använd Göteborg som testarena för nya satsningar
Vi vill att Göteborg och Västsverige ska ligga i framkant. Här finns en öppenhet för att testa nya arbetssätt och gott om outnyttjad mark i centrala lägen. Använd Göteborgsregionen som pilot för statliga satsningar såsom nya bullernormer, nationella tekniska byggregler och nya lösningar för studentbostäder.

•  Svenska städer behöver förtätas
Göteborg är ett bra exempel där staden behöver byggas mer inifrån och med högre densitet än vad som planeras idag. Att förtäta centralt och komplettera det som redan är byggt är en nödvändighet för ett livskraftigt näringsliv. Det är angeläget att mark tilldelas där det finns efterfrågan på att bygga.

Johan Trouvé
VD Västsvenska Handelskammaren