Äntligen klart besked om utbyggnad av E6 i Bohuslän

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514
Stefan Gustavsson, projektledare infrastruktur, 0734-282134

Regeringen fattade idag beslut om att bevilja tillstånd till Vägverket om att börja bygga klart den sista etappen av E6 genom Bohuslän. Det var på tiden, anser näringslivet.

- Äntligen! Det känns som att det första löftet om att bygga ut vägen mellan Göteborg och Oslo skrevs i form av en hällristning, säger Johan Trouvé, vd för Västvenska Industri- och Handelskammaren.

Den nu beslutade vägutbyggnaden har diskuterats länge. Löften om att bygga ut förbindelsen till motorväg har givits av åtskilliga infrastrukturministrar, men nu närmar sig projektering och byggstart.

- Vägverket säger att om det inte blir förseningar i form av överklaganden, så kan vägen stå klar 2013. Även om vi idag är nöjda och till och med glada över beskedet, sätter det fokus på hur omständlig processen att bygga vägar kan vara. Eftersom förändringarna i omvärlden är så snabba och så stora, är det inte acceptabelt att det tar så här lång tid. Det måste gå mycket snabbare, säger Johan Trouvé.

I och med dagens besked finns det nu två viktiga beslut om vägbyggen som det västsvenska näringslivet väntar på. Handelskammaren lyfter bland annat fram behovet av en ny förbindelse över Göta älv i Göteborg och en utbyggd E 20 mellan Mälardalen och Göteborg.

- Därutöver krävs det också investeringar i järnvägssystemet. Hamnbanan till Göteborgs hamn är ett annat efterlängtat projekt som kommer att stärka växtkraften i Västsverige, avslutar Johan Trouvé.