Kloka prioriteringar i allt för liten budget för regionala vägar

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Stefan Gustavsson, ansvarig infrastruktur, 0734-28 21 34
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33

Tyvärr är det alldeles för lite pengar till regionala vägar i förslaget till regional plan för de tolv kommande åren, konstaterar Johan Trouvé i det remissvar som handelskammaren skickar in idag. Den regionala planen tvingas ta hela investeringen på partihallsförbindelsen vilket tränger ut många viktiga satsningar på vägar i Västsverige.

- Det är bekymmersamt att en länk som binder ihop flera nationella vägar och löser upp en knut på det nationella vägnätet finansieras i regional plan, säger Johan Trouvé.

- Därför är det viktigt att regeringen i sin behandling av planförslaget kompenserar Västra Götaland med mer pengar under de första fyra-fem åren av planen.

Handelskammaren anser att politikerna i Västra Götalandsregionen har prioriterat klokt, utifrån de resurser som har avsatts till regionen.

- Vi tycker att regionen arbetar på ett bra sätt med att förbättra möjligheterna till pendling och ett bättre flyt för godset på vägarna, säger Johan Trouvé. Flera viktiga investeringar som vi från handelskammaren har lyft fram är med i planen, avslutar Johan Trouvé.

Handelskammaren har inför remissarbetet prioriterat de regionala vägar som är viktigast att bygga ut. De fem första finns nu med i den regionala planen:

• Riksväg 27 Viared-Kråkered
  • Riksväg 49 Skara/Axvall-Skövde
  • Riksväg 44 Förbi Torp
  • Länsväg 155 Syrhålamotet-Vädermotet
  • Koppling mellan E20 och riksväg 40
  • Länsväg 155 Trafikplats Sörred

Fakta:
Utbyggnader av svenska väg- och järnvägar hanteras i tolvårs planer som överlappas av en ny plan efter sex år. Nästa planperiod är 2010-2021.
Europavägarna, de viktigaste riksvägarna och järnvägarna hanteras i en nationell plan. Övriga statliga vägar hanteras i regionala planer där prioriteringarna i Västra Götaland görs av politiker i Västra Götalandsregionen. De föreslagna resurserna för den kommande perioden är 5,8 miljarder till regional plan i Västra Götaland.

Länkar: