Nu invigs Popuzar på Esperantoplatsen

Nu invigs Popuzar på Esperantoplatsen

Popuzaren, den första i sitt slag, är en mobil minigalleria i form av ombyggda containrar där entreprenörer, konstnärer och designers samsas om utrymmet. Pilotversionen av Popuzar är Handelskammarens förslag på hur man tillfälligt kan använda outnyttjade platser i staden.

Under sommaren kommer den mobila pop-up bazaren erbjuda bland annat handgjorda solglasögon, second hand, design och barnkläder. Välbekanta varumärken ska blandas med nya. Först ut som hyresgäster är Karltex, magasinet Offside och solglasögonmärket Qisono. Linda Laine Eriksson på Little Eco är en annan av sommarens hyresgäster:
  - Vi blev kontaktade och fick frågan om vi ville vara med. Först tyckte vi att det var lite konstigt men samtidigt jättespännande. Det är ett väldigt bra tillfälle som nyföretagare att nå ut. Även om Göteborg är en storstad så finns det platser där det behöver hända grejer. Popuzar är en rolig tanke – ett stort projekt som samtidigt är mobilt, säger Linda Laine Eriksson.

Pilotversionen av Popuzaren, som nu består av tre ombyggda containrar, kommer att stå på Esperantoplatsen i Göteborg mellan juni och oktober.
 - Det här är inte bara Sveriges utan världens första Popuzar. Hyresgästerna byts ut veckovis, så man får se till att komma hit regelbundet så att man inte missar någon, säger Sandra Zätterström, projektledare för Popuzaren och ansvarig för stadsutveckling på Västsvenska Handelskammaren.

Ska bli 18 containrar stort
I samband med Göteborgs 400-årsjubileum 2021, som Popuzar är en del i, får en större version av Popuzaren sin jubileumsplacering för att sedan flytta vidare i staden.
  - Då ska den komma tillbaka i ny skepnad och med upp till 18 containrar. Det ska bli ett ställe för kaféer och handel, en plats där du kan hämta din matvarukasse på vägen hem från jobbet eller varför inte starta ett pop-up kontor, fortsätter hon.

Tanken är att Popuzar ska levandegöra outnyttjade platser, fylla stadens mellanrum och placeras på bland annat byggarbetsplatser.
  - Vi tror på det tillfälliga konceptet, och att det kan tillföra något i en stad i förändring. Det byggs mycket i Göteborg just nu, och då kan man säga: ja, vi bygger om, men här kan det också hända fantastiska grejer just för att det byggs om, säger Sandra Zätterström.

På Instagram @popuzargbg och på sajten http://popuzar.se/ finns fler av de medverkande. Popuzaren är öppen 11.00-19.00 veckans alla dagar och kommer att stå på Esperantoplatsen fram till oktober.

Popuzar har byggts i samarbete med Lundby Container Service, Space Production och Semrén+Månsson.Vill du veta mer om Popuzaren och hyresgästerna kontakta Sandra Zätterström 031-83 59 92