Politik och näringsliv kräver snar byggstart av E 20

Kontaktpersoner:
Jan-Erik Wallin, ordförande E20-projektet, 0512-31010
Johan Trouvé, vd, handelskammaren, 0705-534514

Vägverket bör se till att den pågående nationella infrastrukturplaneringen leder till en kraftfull utbyggnad av E 20. Med tanke på säkerhet och framkomlighet är det viktigt att inte frångå fyrfältsstandarden. Det skriver handelskammarna och det nationella E20-projektet som representerar regioner och kommuner utmed E 20 i ett brev till Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.

I brevet skriver Jan-Erik Wallin, ordförande för E20-projektet samt Johan Trouvé och Merit Israelsson, vd för handelskammaren i Västsverige respektive Mälardalen, att behovet av att bygga ut E 20 genom Västra Götaland är väl känt: "E 20 är ett av vägverket prioriterat nationellt stråk för godstransporter och har bl a stor betydelse för industrins transporter i och mellan Stockholm-Mälardalen, Bergslagen och Västra Götaland-Göteborg. E 20 är en viktig led för transporter till och från Göteborgs Hamn samt även vidare österut från Stockholm till Finland/Baltikum/Ryssland."

De två handelskamrarna som tillsammans har mer än 3000 medlemsföretag och kommunföreträdarna betonar E 20s betydelse för transportsystemet både nationellt och internationellt: "Trafikverken har i sin översyn av TEN-vägar i Sverige föreslagit att återstående del av E 20 skall klassas som TEN-väg. Västra Götalandsregionen har i skrivelse till näringsdepartementet föreslagit att E 20 i sin helhet skall ingå i Nordiska Triangeln. Frågan om initiativ i TEN-frågan för E 20 kan ha stor betydelse för möjligheten att säkerställa EU-finansiering för hela eller delar av utbyggnaden."

Utefter E 20-stråket ligger idag närmare 70 procent av den svenska fordonsindustrin och dess underleverantörer. Tunga varsel har drabbat fordonsindustrin och näringslivet anser att det mot den bakgrunden är viktigt att säkerställa E 20s roll som pulsåder för industrins logistiksystem: "Både Handelskammaren i Mälardalen och Västsvenska Industri- och Handelskammaren prioriterar E 20 som det enskilt viktigaste vägstråket för utbyggnad till fyrfältsväg."

I pågående nationell planering diskuteras etapperna genom Alingsås, Alingsås-Vårgårda och trafikplats Jung som aktuella för medfinansiering. Såväl berörda kommuner som Västra Götalandsregionen står bakom ett gemensamt förslag i denna del, och med anledning av det kräver näringslivet att Vägverket gör sitt: "Vad som måste ske är en tidig start av dessa objekt och en tidigareläggning av planering/projektering."

Brevet finns för nedladdning på www.handelskammaren.net/bygg-ut-e20-nu.