Västsvenska Handelskammaren säger ja till nya stambanor

Västsvenska Handelskammaren säger ja till nya stambanor

Efter ett flerårigt utredningsarbete sa Sverigeförhandlingen ja till nya stambanor. Det gör Västsvenska Handelskammaren också. Stockholm Handelskammare säger nej till nya stambanor för höghastighetståg. I en rapport som publicerades på onsdagen förklarar de varför och lanserar alternativa investeringar. Vi ser uppenbara brister i rapporten.

– Rapporten bekräftar bilden av ett Stockholm som främst agerar som centralort för Mälardalen. Det är för oss obegripligt hur Stockholms Handelskammare delvis kan motivera sitt nej till nya stambanor med att det gynnar södra Sverige. Södra Sverige är stort och om något är bra för södra Sverige så är det bra för hela Sverige, säger Johan Trouvé, Vd för Västsvenska Handelskammaren.

Stockholms Handelskammares rapport är haltande och plockar russin ur höghastighetskakan. Kostnaden för nya stambanor uppskattas till 230 miljarder kronor, men räknar man bort kostnaden för de delsträckor som redan är beslutade så är den återstående kostnaden cirka 120 miljarder.

– Stockholms Handelskammare vill behålla de beslutade delsträckorna, men inte räkna av dess kostnader. Rapporten utgår först från investeringar på 110 miljarder i delsträckor av nya stambanor, och låtsas sedan att det fortfarande finns 230 miljarder att spara och föreslår alternativa investeringar. Listan över alternativa investeringar måste kortas betänkligt om pengarna ska tas från nya stambanor, säger Johan Trouvé.

Sverigeförhandlingen föreslog att de nya stambanorna ska lånefinansieras för att möjliggöra en snabb utbyggnad. Stockholms Handelskammare menar att det är för dyrt att låna – samtidigt som de föreslår egna investeringar på 230 miljarder.

– Hur vill Stockholms Handelskammare få fram 230 miljarder till sina alternativa infrastrukturinvesteringar? Vi har sett ett förslag för Stockholm – Oslo, men gällande övriga satsningar är tanken att anslagsfinansiera och är det då Östlig förbindelse som ska vänta till år 2075? säger Johan Trouvé.

– I rapporten saknas helt nyttor för att det skapas mycket ledig kapacitet för godset på befintliga stambanor om det byggs nya. Rapporten har också antagit en fantastisk teknisk utveckling på samtliga transportslag utom järnväg, där utvecklingen förvänts stå helt stilla. Slutligen kan vi konstatera att rapporten har ett stort stockholmsfokus, säger Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy