Hässleholms handbollsklubb har infört plogging i klubben. Foto: Elvira Olsson

Föreningar får ta emot 2019 års Miljöstipendium

2019 kommer Miljöstipendiet att delas ut till två föreningar som arbetar för att bidra till en renare miljö: Ballingslövs Gymnastik- och Idrottsförening samt Hässleholms Handbollsförening. Föreningarna får motta 10.000 kronor vardera och kommer att uppmärksammas på Hässleholms galakväll 22 november.

Styrelsen för Hässleholm Miljö AB tog under torsdagen beslut om att utse Ballingslöv GoIF och Hässleholms Handbollsförening till mottagare av årets Miljöstipendium. Båda klubbarna vill använda pengarna för att minska nedskräpningen i kommunen, fast på lite olika sätt.

Handbollsklubben som börjat plogga

För att främja samhörighet såväl som hållbarhet har Hässleholms Handbollsförening startat med Plogging. Yngre och äldre spelare springer tillsammans och kombinerar fysisk aktivitet med skräpplockning. På så sätt bidrar föreningen till ett renare Hässleholm samtidigt som de vuxna spelarna agerar förebilder för de yngre och klubbkänslan växer hos alla inblandade.

Motivering

"Ett stort problem som vår kommun inte är ensam om är att kämpa mot är nedskräpning i naturen. Här tar Hässleholms Handbollförening tag i problemet på ett roligt och inspirerande sätt, genom Plogging. Plogging är jogging medan man samtidigt plockar skräp. Genom att vuxna och unga spelare ploggar ihop förenas miljötänk och klubbkänsla vilket Hässleholm Miljö AB gärna vill uppmuntra genom detta miljöstipendium".

Prissumman på 10 000 kronor ska användas till att bland annat köpa in reflexvästar och pannlampor för att kunna utföra plogging även under den mörka tiden. Föreningen vill även köpa in sopsorteringskärl till Läredahallen.

Kärl för källsortering på Ballingslövs idrottplats

Inom Ballingslöv GoIF utövas idag fyra olika aktiviteter - fotboll, badminton, gymnastik och boule. Föreningen arbetar långsiktigt och strävar efter att bidra till en aktivare landsbygd. De beskriver sig själva som en lokal "byaklubb" som strävar efter en ständig utveckling inom den egna föreningen såväl som i Ballingslöv och Hässleholms kommun. Ballingslöv GoIF vill vara en förening som föregår med gott exempel när det kommer till att utveckla ett miljötänk och miljösmarta lösningar. Förutom att sprida positivitet, skapa gemenskap och främja integrering vill de också sprida miljömedvetenhet.

Motivering

"Föreningar är viktiga för en levande landsbygd och drivs många gånger av ideellt arbete. Miljötänk är lika viktigt i en liten förening som en stor, vilket Ballingslövs GoIF är ett bra exempel på. För att ytterligare förbättra sitt miljöarbete vill Ballingslövs GoIF möjliggöra sortering av avfall för besökare på idrottsplatsen i Ballingslöv. Arbetet ligger helt i linje med Hässleholm Miljö AB verksamhet och premieras därmed med miljöstipendiet."

Prissumman på 10 000 kronor ska användas till att bland annat köpa in sopsorteringskärl till idrottsplatsen i Ballingslöv.

Det är med stor stolthet som Hässleholm Miljö AB stöttar föreningarna i deras arbete mot nedskräpning i Hässleholm.

Kontaktpersoner:

Hässleholms Handbollsklubb, Tove Dahlén 0734-222330

Ballingslöv GoIF: Milton Gagziz 0709728250

Hässleholm Miljö ska erbjuda kommuninvånare och kunder moderna och kostnadseffektiva lösningar inom vatten- och avlopp, energi, renhållning och avfall samt arbeta proaktivt med kommunikation och information, allt för ett hållbart samhälle.