Dags för spolning av vattenledningar

Spolning av vattenledningar är ett återkommande arbete som utförs för att ytterligare höja och säkra vattnets kvalitet. Nästa vecka påbörjar Hässleholms Vatten ett sådant arbete i Hästveda och Emmaljunga. Därefter är det dags för Vittsjö, Mala och Vankiva.

Arbetet utförs genom att man under dagtid fyller upp vattenreservoaren i ett vattenverk. Därefter spolas hela vattennätet i etapper genom att spola via de brandposter som finns på olika platser. Allt spolningsarbete utförs nattetid och kommer förmodligen inte märkas speciellt mycket.

Efter utförd spoling kan däremot viss grumlighet förekomma. Det är inget farligt men spola tills vattnet är klart igen och var försiktig med ljus tvätt under denna period.

Alla som bor i de berörda orterna kommer att få en påminnelse via sms.

Tidplan

Vecka 42