En av dammarna i Magle våtmark en tidig vårmorgon.

Förstärkning av skyddsvall i Magle våtmark

Nyligen upptäckte personalen på reningsverket i Hässleholm att en liten del renat avloppsvatten sipprar igenom en skyddsvall i Magle våtmark och rinner ut i ett intilliggande dike.

- Det rör sig om små mängder och innebär väldigt liten påverkan på recipienten, men vi tar situationen på allvar, säger Cornelia Ljungerud.

Våtmarkens reningsfunktion ligger i att vatten som har renats på Reningsverket sedan leds vidare till Magle våtmark innan det släpps ut i recipienten, Finjasjön. Magle våtmark är ett sista steg på reningsvägen där vattnet under cirka sju dagar naturligt reduceras på kväve och fosfor. Växterna i våtmarken tar upp dessa näringsämnen och bidrar till ett ytterligare renat vatten.

Vattnet som sipprar ut når inte recipienten, Finjasjön, direkt utan tränger genom skyddsvallen och renas i viss utsträckning på kväve även där. Den absolut största delen av vattenreningen är dock redan gjord i reningsverket där vattnet gått igenom mekanisk, biologisk och kemisk rening samt filtrering.

- Vi tar situationen på allvar, har upprättat en anmälan och för en dialog med Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen för att hitta bästa möjliga lösning tillsammans med dem. Vi kommer att fortsatt uppfylla våra utsläppskrav, säger Cornelia Ljungerud, VA-chef på Hässleholm Miljö.

Hässleholm Miljö kommer förstärka vallen så att vattnet inte kan sippra igenom. Det arbetet kommer utföras när vattennivåerna sjunkit tillräckligt för anläggning av den väg som behövs för de maskiner som ska användas.

Det är väldigt svårt att uppskatta mängden vatten som läcker ut genom vallen men det kan röra sig om allt mellan cirka 2-400 liter per dygn. Det kan jämföras med att Magle våtmark har ett flöde på omkring 100 liter per sekund.

En våtmark är en naturlig form av rening som alltid läcker lite till omgivningen, det är ingen helt tät konstruktion. Våtmarken är i drift och merparten av vattnet går igenom även den delen av reningsprocessen. Än så länge syns inte några avvikande värden ut från Magle och vi har inte lyckats ta prov på vattnet som sipprar ut eftersom det rör sig om så små mängder.

Faktaruta:

Hur mycket fosfor resp. kväve släpps ut i recipienten?

Ptot (fosfor) årsmedel 2021

Till våtmark 0,20 mg/l – till recipienten ut 0,14 mg/l

Ntot (kväve) årsmedel 2021

Till våtmark 13,2 mg/l – till recipient 9,5 mg/l

Hur mycket fosfor resp. kväve finns tillstånd för att släppa ut i recipienten?

Ptot fosfor0,30 mg/l – Ntot (kväve) 15 mg/l