Hässleholms Kretsloppscenter i Vankiva

Hässleholm Miljö accepterar företagsbot och förbättrar rutiner efter villkorsöverträdelse

I slutet på 2021 gjorde Hässleholm Miljö tillsynsmyndigheten uppmärksam på att frånharp från tillverkningen av kompostjord och biomassa lagrats längre tid än vad villkoren tillåter. Avfallet som främst består av jord, sten och komposterat park- och trädgårdsavfall innehåller inga föroreningar och innebär inte någon risk för människors hälsa eller miljö.

En åtalsanmälan upprättades då tillsynsmyndigheten är skyldig att upprätta en anmälan vid misstanke om brott mot miljöbalken. Efter utredning har åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Malmö gjort bedömningen att gärningen har skett av oaktsamhet och utfärdat strafföreläggandet som en företagsbot.

- Vi accepterar företagsboten om 50 000 kronor för otillåten miljöverksamhet och kommer nu att förbättra våra interna rutiner vad gäller avfallsflödena för att undvika liknande situationer i framtiden, säger Sven Carlsson, VD på Hässleholm Miljö. Det innebär bland annat att samtliga avfallsupplag på anläggningen kommer att inventeras halvårsvis, i stället för årsvis som görs nu, och att tydligare rutiner tas fram för hur arbetsprocessen ska gå till.

Bakgrund
    Enligt villkor i tillståndet får avfall som ska behandlas inte mellanlagras längre tid än tre år, vilket innebär att tiden för mellanlagring gick ut vid årsskiftet 2021/2022. Anledningen till att avfallet har lagrats längre tid beror på att syftet från början var att använda avfallet som ett jordförbättringsmaterial till sluttäckningen av den gamla deponin. Då inkommande jordar redan hållit en god kvalitet har dock det inte behövts. Hässleholm Miljö har försökt få ökad avsättning av kompostjord men inte lyckats i tillräckligt stor omfattning.