En liten del av berggrunden som sticker upp och behöver sprängas bort för att kunna lägga ner nya VA-ledningar.

Hässleholm Miljö utför sprängningsarbete

Tisdagen den 26/4 kommer Hässleholm Miljö att utföra sprängningsarbete på Gethornskroken i Hässleholm. Detta på grund av att vi har stött på berg i samband med VA-arbetet.

Redan på måndag 25/4 kommer vi förbereda genom att sätta ut vibrationsmätare och besiktiga närliggande fastigheter.

På tisdag 26/4 sker sprängningsarbetet och då uppmanas boende i närheten och allmänheten att hålla avstånd och att följa instruktioner från sprängningspersonalen.

Karta som visar var sprängningsarbetet sker

Information från sprängningsledare och polis

Inför sprängning avges ett flertal korta signaler –  –  –  –  –  –  –
Efter sprängning avges en lång signal _________________

Följ sprängpersonalens anvisningar
Håll barn under uppsikt
Gå undan från fönster och dörrar som vetter mot sprängplatsen

Ytterligare information

Under måndagen utförs besiktningar och utsättning av vibrationsmätare som avläser hur mycket det vibrerar vid sprängningarna. Vibrationsmätarna skickar indikationer till sprängpersonalen under arbetes gång för att mäta påverkan på omgivningen. Vibrationsmätarna ser ut som svarta lådor med tillhörande kablar.

Det är ganska ovanligt att vi stöter på berggrund vid arbeten som innefattar grävning i Hässleholm. Vid det här VA-arbetet på Gethornskroken har vi provborrat men inte på just de här kvadratmetrarna där en liten bit av berggrunden visade sig sticka upp. Den ursprungliga anledningen till VA-arbetet är att en förnyelse av ledningsnätet sker i området. De gamla vatten-, avlopps- och dagvattenledningarna ersätts av nya ledningar som är bättre rustade för framtidens hållbara vattenförsörjning.