Nu går det bra att dricka vattnet direkt ur kranen igen!

Hävning av kokrekommendation

13/11 klockan 08:30

Vi kan nu häva kokrekommendationen överallt i Hässleholms kommun. Detta då vi har fått godkända provsvar i hela ledningsnätet.

Nu häver vi kokrekommendationen på de kvarvarande platserna Tormestorp, Hallarna, Nilstorp, Källstorps backe, Åmanäs, Björkviken, Hovdala.

Nu kan alla boende med kommunalt vatten i Hässleholms kommun tryggt använda rent dricksvatten direkt från kranen, precis som innan. Vattnet går att använda direkt och du behöver inte spola i kranarna.

Vad händer nu?

Nu kommer vi under en tid framöver att fortsätta att ta extra prover på dricksvattnet vid olika provtagningspunkter i hela det område där kokrekommendation utlystes den 30 oktober. Detta för att följa upp och säkerställa fortsatt bra dricksvattenkvalitet.

Den ursprungliga orsaken till de förhöjda halterna av koliforma bakterier går inte att med säkerhet fastställa i dagsläget. Vi fortsätter att utreda och analysera för att komma fram till den möjliga orsaken till problemet.