Utredningen om det otjänliga dricksvattnet är inlämnad till tillsynsmyndigheten.

Incidentutredning klar och inlämnad till tillsynsmyndigheten

Hässleholm Miljö har nu avslutat den incidentutredning som gäller omständigheterna kring den kokrekommendation som utlystes den 30 oktober. Utredningen är inlämnad till tillsynsmyndigheten och innehåller beskrivning av händelseförloppet, orsaksanalys, genomförda åtgärder och kommande åtgärder.

- Troligtvis var det två eller flera faktorer som samverkat till att vattnet blev otjänligt ut från vattenverket, säger Cornelia Ljungerud VA-chef på Hässleholm Miljö. Med hänvisning till sekretess och säkerhetslagstiftning kan jag inte säga mer än så till allmänheten eftersom det annars avslöjar delar av processen av dricksvattenproduktionen. Vår tillsynsmyndighet har självklart tillgång till hela incidentutredningen, fortsätter Cornelia.

Andelen koliforma bakterier i dricksvattnet ut från vattenverket var som högst 14 cfu/100 ml och uppmätte då otjänligt (över 10 cfu/100 ml). Detta ledde till att en kokningsrekommendation utlystes den 30 oktober. Ute på ledningsnätet däremot uppmättes endast sporadiska träffar runt 1-2 koliforma bakterier under den kommande tiden, vilket innebär vatten som är tjänligt med anmärkning.

Sedan den 13 november har inga koliforma bakterier förekommit i dricksvattenproverna.

Incidentutredningen visar även att endast koliforma bakterier har upptäckts - ingen e. coli eller Intestinala Enterokocker eller Clostridium Perfringens - vilket skulle ha indikerat en fekal påverkan och inneburit ökad risk för smitta.

Genomförda åtgärder

Utlysningen av kokningsrekommendationen gick ut till allmänheten redan på de preliminära resultaten, som senare under samma dag blev bekräftade. Därefter genomfördes extra provtagningar på processer och provpunkter på ledningsnätet kontinuerligt. Provtagningsfrekvensen för Hässleholms vattenverk har ökat med 52 provtagningar per år och kommer fortsatt vara så under december och januari. Därefter tas ett nytt beslut i samråd med tillsynsmyndigheten. Utredning om extra barriärer behövs, kommer också att genomföras.

- Vi hade hela tiden ett transparent och givande samarbete med Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen och VAKA, Nationella vattenkatastrofgruppen, säger Cornelia Ljungerud.

Den 13 november, kunde kokrekommendationen slutligen upphävas i hela det berörda området. Detta kunde ske först när två, på varandra följande, dricksvattenprover på alla mätpunkter visade tjänliga provresultat.

- Vattnet är vårt viktigaste livsmedel och vi måste vara förberedda på att sådant här kan ske även i framtiden. Bara de senaste månaderna har vi sett liknande händelser både i Trelleborg och på Österlen. Förhoppningsvis kan vi undvika kommande vattenkriser men om de skulle ske kommer vi att stå ännu bättre rustade, säger Cornelia.

Kortfattad händelsebeskrivning

Under ordinarie provtagning påträffades koliforma bakterier på tre av ledningsnätets provpunkter. Omprov togs rutinmässigt tillsammans med prov på vatten ut från Hässleholms vattenverk, samt på två brandposter i närheten av provpunkterna. Det preliminära provsvaret på Hässleholms vattenverk visade sig innehålla bakterier med en koncentration av 14 cfu/100 ml. Då gränsen för otjänligt vatten enligt SLVFS 2001:30 är satt till 10 cfu/100ml kommer detta att resultera i otjänligt vatten – om resultatet blir bekräftat.

Hässleholm Miljös krisgrupp i vattenfrågor sammankallades under lördagsmorgonen den 30/10 och de beslutar i samråd med Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen i Hässleholm att inte invänta ett bekräftat resultat utan att direkt gå ut med en kokningsrekommendation i de påverkade områdena. Det preliminära resultatet för koliforma bakterier bekräftades senare på lördagskvällen.

När provtagning på produktionsprocessen inte längre visade spår av koliforma bakterier fokuserades provtagningen endast på flöden in och ut ur processen, samt på ledningsnätets ordinarie och tillkomna provpunkter. Daglig provtagning på ledningsnätet skedde sedan med sporadiska anmärkningar i form av koliforma bakterier runt 1-2 cfu/100 ml.

Ökad omsättning av vattnet i ledningsnätet genom spolning med begränsat flöde, genomfördes i utvalda områden.

Under förmiddagen den 11 november, då två på varandra tjänliga prover fanns, kunde kokningsrekommendationen hävas för alla områden utom för abonnenter söder om Södra Kringelvägen.

Under lördagen den 13 november kunde den sista kokningsrekommendationen hävas.

Provtagningarna fortsatte tre gånger per vecka på hela ledningsnätet under de två efterföljande veckorna med tjänliga resultat på alla platser.

Kontakt med nationella vattenkatastrofgruppen – VAKA – togs tidigt och har fungerat som rådgivande stöd genom hela processen.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen hade kontinuerlig kontakt med Livsmedelsverket i olika frågor under hela krisen.

Kontakt med Smittskydd Skåne togs redan då kokningsrekommendationen infördes. Inga sjukdomsfall som kan kopplas till dricksvatten har rapporterats före, under eller efter kokningsrekommendationen.