Invigning av Magneten – Hässleholms nya Vintagecentrum

Invigning av Magneten – Hässleholms nya Vintagecentrum

Tisdagen den 14 augusti är det äntligen dags att öppna upp portarna till Magneten – Hässleholms nya Vintagecentrum. Hit kan du gå för att umgås, fynda second hand, återvinna avfall och skapa eller laga något som gått sönder men som är för bra för att kastas. Under ett och samma tak hittar du ett Makerspace, en Återbruksbutik och en Återvinningspunkt.

Under ett antal pop up-tillfällen i sommar har Magneten haft smygöppet med många positiva besökare som hälsat på oss. Vi är därför extra glada att nu kunna öppna upp på riktigt. Den 14 och 16 augusti bjuder vi alla besökare på fika!

Återbruksbutik

I Återbruksbutiken kan du fynda second hand och bli av med saker som du tröttnat på hemma så det kan komma någon annan till glädje. Butiken är kontantfri och fungerar genom byteshandel, max 10 byten per tillfälle. Regeln är att sakerna ska kunna tas i handen, såsom kläder, väskor eller en pall och att det är helt och rent.

Återvinningspunkt

Återvinningspunkten fungerar som ett komplement till återvinningscentralen för dig som bor i lägenhet, inte har tillgång till bil eller bara ska slänga mindre mängder avfall. Här kan du som privatperson lämna mindre mängder av de flesta typer av avfall, främst sådant som inte sorteras i miljörummet, t.ex. farligt avfall, deponi, matfett, batterier och ljuskällor.

Makerspace

I Makerspace kan du som besökare vara kreativ och skapa eller laga saker som du själv tagit med dig eller bytt till dig genom återbruksbutiken. Här kan du laga en söndrig tröja, tillverka smycken eller måla om ett gammalt bord.

Om Magneten

Magneten drivs av Hässleholm Miljö och RSFI som är ett projekt finansierat av Europiska socialfonden. Målet är att Hässleholm ska klättra uppåt i Avfallstrappan och öka återanvändningen i kommunen.

Öppettider: tisdagar och torsdagar kl. 14-18, var fjärde lördag i månaden kl. 10-14 Adress: Väpnaregatan 6 i Hässleholms (NSK gamla tryckerilokaler)

Regler butiken: max 10 byten/tillfälle (inga el- eller sminkprodukter). Sakerna du lämnar in ska vara i bättre begagnat skick.

Mer information:

Matilda Ehnberg, Projektsamordnare, Hässleholm Miljö AB 0723-93 84 37, matilda.ehnberg@hassleholm.se

Läs mer om Magneten på www.hassleholmmiljo.se