Avfallstrappan

Kreativa avfallstrappor ställs ut på stadsbiblioteket

Under hela vecka 46 finns det extra stor anledning att besöka stadsbiblioteket i Hässleholm. Just nu pågår nämligen en utställning av bidragen i utmaningen Avfallstrappan. Mellanstadieelever från Hässleholms kommun har gjort sina egna kreativa tolkningar av avfallstrappan under hösten – i prispotten ligger ett studiebesök på Kretseum i Malmö.

I början av höstterminen utmanade Hässleholm Miljö mellanstadieklasserna i Hässleholms kommun att bygga sina egna avfallstrappor. Sagt och gjort – fem klasser nappade på förslaget och kastade sig in i resan mot hållbarhetslära och kreativt återbruk. Reglerna var enkla: lär er om avfallstrappans fem steg och arbeta igenom dem med miljö och hållbarhet, samtidigt som ni bygger er egen trappa av återbrukat material.

Nu är utmaningen avslutad och klassernas avfallstrappor finns på plats i Hässleholms stadsbibliotek, där de kommer kunna beskådas till och med lördagen den 17 november. Veckan därpå kommer en juryn utse en vinnare och klassen som skapat den mest kreativa och hållbara avfallstrappan vinner ett studiebesök på Kretseum – kretslopp & kunskapscentrum i Malmö.

Utmaningen Avfallstrappan är en del i Hässleholm Miljös skolprojekt, som tidigare tagit fram konceptet Sopsamlarmonstren. I utmaningen avfallstrappan riktas materialet mot mellanstadiet samtidigt som fokus riktas mot miljö och hållbarhet.

Avfallstrappan, eller avfallshierarkin, är ett EU-direktiv som är antaget i den svenska miljöbalken och styr hur avfallet ska tas om hand. Minimera, återanvända, återvinna, energiutvinna och deponera är de fem stegen som utgör avfallstrappan där man strävar mot att minimera mängden avfall.