Mångmiljonsatsning i Västra Torup

Mångmiljonsatsning i Västra Torup

Nu påbörjar vi förnyelsearbetet av Hässleholms VA-infrastruktur. Idag har vi skickat in ansökan om tillstånd att få bygga det första av många reningsverk. Västra Torup är först ut i förnyelsearbetet av våra VA-anläggningar som kommer att fortlöpa de kommande åren.

Hässleholm Miljös ambition är att förse Hässleholms kommuninvånare med ett hållbart och pålitligt vatten- och avloppsreningssystem. Stora delar av Hässleholms kommuns, och för den delen hela Sveriges VA-infrastruktur byggdes ut i mitten av 1900-talet. Idag står vi inför nya krav och klimatförändringar som vi måste ta hänsyn till. För att framtidssäkra reningsverken behöver vi därför förnya och utveckla dessa.

- Västra Torup är vårt första av många reningsverksprojekt de kommande åren. Vi har nu skickat in ansökan för ett nytt miljötillstånd, säger Sofie Vessling, projektledare på Hässleholm Miljö.

Västra Torup är alltså startskottet på resan mot att förnya Hässleholms kommuns VA-infrastruktur. Näst på tur är reningsverken i Emmaljunga, Hörja, Röke och Vittsjö, där det sistnämnda beräknas vara färdigt inom 10 år.

Idag investerar Hässleholm Miljö fem gånger mer än tidigare i förnyelse och klimatsäkring. Investeringarna inom VA skapar förutsättningar för att leva och bo i hela kommunen. Det är den största satsningen som görs inom VA på över 50 år. Den nya reningsanläggningen i Västra Torup beräknas stå klar under 2024.

Investeringstakten under kommande 10–15 år, kommer att vara över 100 miljoner kronor årligen. Redan år 2023 uppgår investeringarna till ca 190 miljoner kronor. Det kan jämföras med en tidigare investeringsbudget på cirka 30–40 miljoner kronor per år.

Läs mer om framtidens VA på vår webbsida: Framtidens vatten och avlopp | Hässleholm Miljö (hassleholmmiljo.se)

Hässleholm Miljö ska erbjuda kommuninvånare och kunder moderna och kostnadseffektiva lösningar inom vatten- och avlopp, energi, renhållning och avfall samt arbeta proaktivt med kommunikation och information, allt för ett hållbart samhälle.