Naturnära Kärråkra ligger i utkanten av Hässleholm, ca 15min promenad från centrum.

Naturnära Kärråkra får ta emot årets Miljöstipendium

Varje år delar Hässleholm Miljö AB ut ett stipendium för att uppmuntra och främja insatser som bidrar till en hållbar utveckling. Sökande ska vara födda, ha sin hemvist i Hässleholms kommun eller på annat sätt ha tydlig anknytning till kommunen. Nu är det klart att det är föreningen Naturnära Kärråkra som får ta emot Miljöstipendiet 2020.

”Detta kom som en total överraskning och vi känner oss lite överrumplade!” Det är Mikaela Liljedahls reaktion när hon nås av det positiva beskedet. Mikaela som både är grundare av föreningen och nu ordförande berättar att de med hjälp av stipendiesumman på 20.000: - kommer kunna förverkliga en dröm. ”Nu behöver vi inte längre drömma om ett växthus utan vi kommer kunna bygga ett så att verksamheten kan nyttja det redan nästa år! Det innebär att alla som vistas på Naturnära får ett extra rum i naturen att vistas i. Vår odlingssäsong förlängs och odlingen kan utvecklas för framtiden. Tusen tack!”.

Att natur, odling och djur kan skapa positiva förändringsprocesser hos människor, det är något som Naturnära Kärråkra tror på och arbetar utifrån. Här genomförs rehabiliterande aktiviteter i grön miljö för att öka hälsan och anställningsbarheten för sina deltagare. Inom föreningen finns ett kretsloppstänk där ekologisk odling, höns (för såväl äggen som att eventuellt matsvinn skall komma till nytta), samt egen kompost ingår. Föreningen hyr en gård som ligger belägen precis i Hässleholms stadsgräns vilket främjar att även de som inte har bil kan ta sig hit och besöka vår gårdsbutik och därmed kan välja närproducerade produkter. Gårdsbutiken öppnade i början av september och föreningen är en aktiv deltagare i Rekoringen.

Hässleholm Miljös motivering för tilldelning av stipendiet lyder:

Genom ett helhetstänk med både miljö och människa i fokus samt ekologisk odling i stadsnära miljö erbjuder Naturnära Kärråkra ett koncept som ligger helt rätt i tiden. Med hjälp av grön social odling skapar de hållbarhet – både för människor som står utanför arbetsmarknaden och för klimatet.

Miljöstipendiet är en av de utmärkelser som kommer att uppmärksammas på Hässleholms Galakväll den 20 november.