Pernilla Andersson och hennes sambo Patrik Persson driver tillsammans familjeföretaget Norra Skånes Bohagsbyrå. Fotograf: Norra Skånes Bohagsbyrå

Norra Skånes Bohagsbyrå får ta emot stipendium

”För att nå ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi minska användningen av jordens resurser - återbruk och återanvändning är viktiga pusselbitar för att nå dit. Norra Skånes Bohagsbyrå ser till att det är lätt att göra rätt. I stället för att köpa nytt kan vi nu köpa nygammalt! ”

Så lyder motiveringen till att Pernilla Andersson och hennes sambo Patrik Persson får ta emot Hässleholm Miljös stipendium i år. Tillsammans driver de företaget Norra Skånes Bohagsbyrå som de beskriver som ”det lilla företaget med det stora hjärtat för återbruk”.

När Pernilla nås av beskedet om att de får ta emot årets stipendium för hållbar utveckling är glädjen stor. ”Det här är så stort, vi är så otroligt glada och stolta!” utbrister hon. ”Vi brinner för hållbar konsumtion och återbruk av bohag - ett miljöstipendium är därför det allra finaste priset och kvittot vi kan få. ”

Stipendiesumman på 20.000 planerar paret att använda som grundplåt till en hybrid tjänstebil. När de tömmer bostäder, ställer ut sitt återbrukssläp eller erbjuder någon av sina andra återbrukstjänster bidrar det till ökad återanvändning samtidigt som det minimerar antalet körningar. Nästa steg för paret är därför att kunna köra mer miljövänligt.

Norra Skånes Bohagsbyrå erbjuder tjänster inom återbruk av bohag som tömning av dödsbon, uppköp av hela eller delar av dessa samt bortforsling av avfall. Eller som Pernilla och Patrik uttrycker det: De hjälper till att lösa livspussel. Behöver man forsla avfall till återvinningscentralen men saknar släp, dragkrok eller till och med bil? Då kan man boka ett återbrukssläp hos Norra Skånes Bohagsbyrå. Släpet ställs ut hos kunden och när det är fyllt körs det till återvinningscentralen där det avfallet sorteras och återvinns.

Nyligen öppnade paret upp en grupp på Facebook vid namn Återbruksbutiken - Nytt, äldre, vintage och retro. Här säljs sådant som de har tömt/köpt genom sina återbrukstjänster och som har mycket mer att ge. Två dagar i veckan öppnar de även upp den fysiska butiken som ligger belägen i en lagerlokal i Hässleholm.

Miljöstipendiet är en av de utmärkelser som kommer att uppmärksammas på Hässleholms Galakväll den 26 november.

För frågor om stipendiet och Norra Skånes Bohagsbyrå kontakta

Pernilla Andersson