Sara Borggren tar emot diplom för Röinge förskolas arbete i projektet Resurssmart förskola.

Röinge förskola blir resurssmart

Röinge förskola har under våren varit pilotförskola för Hässleholm Miljös projekt Resurssmart förskola. Den här veckan får de ta emot diplom för arbetet med att minska sitt avfall och därmed även sin miljöpåverkan.

- Trots att vi har haft ett miljötänk länge på vår förskola, lyckades vi ändå – med små åtgärder – förändra verksamheten och minska vårt avfall. Även våra barn på förskolan har en annan förståelse hur olika val i vardagen kan leda till minskat avfall, säger Sara Borggren, måltidspersonal på Röinge förskola.

På tre månader har de lyckats reducera sitt matavfall och brännbara avfall med 8 procent. Detta trots pandemins ökade behov av engångsartiklar.

Men med minskat avfall minskar inte bara miljöpåfrestningen – även kostnader, tid och utrymme för att förvara varor och avfall minskar. Det leder till en bättre arbetsmiljö eftersom man inte behöver lägga så mycket tid och kraft på att hantera produkter och avfall.

- Vi har bland annat varit på ”Ge och Få” och hämtat koppar och fat som kan användas vid sammankomster som t.ex. föräldramöten, julfester och möten. Detta istället för engångsartiklar, säger Sara.

Personalen har själva tagit fram 27 åtgärder för att minska avfallet, allt från att ersätta engångstossor med skogräns, köpa in glasburkar med lock för att minska användningen av plastfolie till att servera lagom stora portioner så mindre mat slängs.

Projektet kommer ursprungligen från Göteborgsregionen där de med hjälp av Hässleholm Miljös Sopsamlarmonster har involverat även barnen i åtgärderna på olika förskolor. Det skapar engagemang hos barnen vilket är en förutsättning för lärande och utveckling. Att involvera Sopsamlarmonstren i projektet även i Hässleholm var en självklarhet.

- Även de yngre barnen på förskolan, har koll på t.ex. var en mjölkförpackning hör hemma och att de inte behöver torka händerna med fler än 2 pappershanddukar, säger Simone Magnusson, förskolelärare på Röinge förskola.

Vidare berättar Sara att förskolan kommer att fortsätta att arbeta med nya åtgärder för att minska sitt avfall.

- Nu när vi har tänket så föds nya idéer till andra saker och aktiviteter som vi kan genomföra för att minska vårt avfall hela tiden.

Hässleholm Miljö hoppas att fler förskolor vill vara med och bli resurssmarta framöver. Om din förskola är intresserad är ni varmt välkomna att höra av er till hassleholmmiljo@hassleholm.se.

Kontaktperson för frågor om Resurssmart förskola: Erika Frimanson, erika.frimanson@hassleholmmiljo.se

Barn på Röinge förskola väger blöjpåsar.