Stöd ditt barns språkutveckling!

Är ditt barn sen med språket? Eller vill du bara stimulera ditt barns språkutveckling lite extra? Titta i så fall in hos oss på Hatten Förlag. Vi ger ut böcker, spel och material på temat språkutveckling och tecken, och i nätbutiken finns godsaker för alla åldrar.

Vad passar mitt barn?
För små barn, eller barn som inte kommit så långt i sin språkutveckling, passar Babblarna och Ajja & Bajja perfekt. De är skapade för att man på ett lätt och roligt sätt ska kunna locka fram de första orden, tecknen och meningarna, och karaktärerna hittar ni både i barnböcker men också som dockor, plastfigurer och i roliga spel.

Babblarna kan man växa med, och för äldre barn som börjat prata mer men har svårt med till exempel uttalet finns Babblarna i konsonantdalen och Fingerresan som är som gjorda för rolig uttalsträning. Och med Babblarnas spelbok kan man träna precis vad som helst!

Under förskoleåren kämpar alla barn med uttalet av ett eller annat språkljud, och vissa ljud är lurigare än andra. R-, s- och f-ljuden är ljud som ofta kommer sent i språkutvecklingen, och för dem som vill hjälpa sina barn lite extra finns det tre böcker i serien Snicksnacksnoken just för detta. Boken Rulle och raketen och kortspelet som hör till gör r-träningen roligare, Sickan och skattkartan är gjord speciellt för de barn som har svårt att säga /s/, och i Faran vid fallna trädet finns förstås förfärligt många f-ljud - och en farlig Fuffelknok!

Snicksnacksnokens böcker kan också användas för att hjälpa barn med den språkliga medvetenheten, alltså förmågan att tänka kring och leka med språket, vilket i sin tur lägger grunden för läs-och skrivutvecklingen. Nytt för i år är Tamtarams och Tungvrickare, rim- och ramsböcker med tillhörande spel. Tamtarams innehåller ramsor som det passar extra bra att göra rörelser till, och Tungvrickarna, med sina knasiga rim och roliga illustrationer, passar också bra för äldre barn och ungdomar, helt enkelt för alla som vill vricka tungan.

För äldre förskolebarn och skolbarn som vill ha text på en enkel språklig nivå, men ändå roliga berättelser och illustrationer, har vi flera böcker om Olle & Mia. Till texten i alla böckerna finns teckenillustrationer, och de passar både barn som jobbar med sitt ordförråd via tal och tecken, och för barn som ska till att börja läsa själva. Olle & Mia finns också i ett memoryspel, som klippdockor och i en bok med kulisser för teaterlek och rollspel.

Varför tecken?
Den uppmärksamme ser att vi på Hatten har teckenillustrationer i alla våra böcker för små barn, och i flera av böckerna för de äldre barnen, och det beror på att tecken till talet är ett väldigt bra sätt att hjälpa barn komma igång med kommunikation och språkutveckling. För den som vill läsa mer om mekanismerna bakom finns Lilla boken om tecken, och för den som på ett roligt sätt vill lära sig tecken för vardagsord har vi dataprogrammet TeckenHatten, ficklexikonet FickHatten och en mängd teckenmaterial som till exempel Mina första ord & tecken. Teckenillustrationer till texten finns förstås också i böckerna om Ebba, en glad tjej som tycker om att dansa och gå på kalas, och i Skills!, en prisbelönad serie om och för ungdomar.

Och ännu mer...
För den som vill träna mer strukturerat på olika språkliga förmågor har vi förstås mer material, mycket utvecklat i samarbete med Iréne Johansson, professor i specialpedagogik och grundare av Karlstadmodellen. I nätbutiken kan man läsa mer om våra olika material för språk- och talträning, och under fliken inspiration finns massor av tips på språkstimulerande aktiviteter. Behöver ni hjälp att välja kan ni också ställa frågor till vår huslogoped Elvira.

Varmt välkomna till oss på www.hattenforlag.se