Hede Fashion Outlet bygger ut

15 nya butiker när Hede Fashion Outlet bygger ut

Hede Fashion Outlet bygger 2500 kvadratmeter ny butiksyta. Utbyggnaden som påbörjas i december kommer att ge plats till ytterligare 15 butiker. Den nya delen invigs i oktober 2019 och beräknas locka 25 procent fler besökare till det populära outletcentret i Kungsbacka.

Den 7 december tas det första spadtaget för en utbyggnad av Hede Fashion Outlet i Kungsbacka. Med ytterligare 2500 kvadratmeter butiksyta stärker det populära outletcentret sin position som eftertraktat resmål, både för besökare från närområdet och utländska turister.

I oktober 2019 kommer den nya delen med totalt 15 nya butiker i premiumklassen att stå klart.

– Det här är en ordentlig satsning från vår sida. Under de senaste åren har vi uppgraderat den befintliga byggnaden i olika etapper och bland annat gjort om gågatan genom köpcentret. Nu tar vi nästa steg och bygger ut. Vi vill att Hede Fashion Outlet ska bli ett resmål i sig för fler konsumenter och räknar med att öka antalet besökare med en fjärdedel, säger Per Wallentin, centrumchef för Hede Fashion Outlet.

Populärt bland kineser

Förutom att öka antalet butiker från 60 till 75 kommer den nya ytan också ge plats för ett större utbud av mat och dryck.

– Idag har vi två fantastiska ställen där våra besökare kan koppla av och fylla på med ny energi. Med utbyggnaden kommer vi att kunna ta in ytterligare ett matställe. Vi vill att de som kommer till oss ska stanna länge. Vi strävar efter att kunna ge dem en helhetsupplevelse kring sin shopping, säger Per Wallentin.

Sedan invigningen 2001 har Hede Fashion Outlet haft en stadigt positiv utveckling av både besökare och omsättning. Samtidigt som den traditionella handeln haft stora utmaningar till följd av strukturomvandling och ett förändrat konsumentbeteende, har outletcentret längs med E20 söder om Göteborg kunnat redovisa en ökad omsättning på 60 procent de senaste fem åren.

En betydande del kommer från utländska turister, där framför allt besökare från Kina utgör en viktig grupp. Hittills i år har 51 procent av taxfreeförsäljningen kommit från kinesiska kunder och inom kort kommer centret därför att börja arbeta med egna kinesiska kanaler i sociala medier.

Viktigt för lokalt näringsliv

För Kungsbacka är Hede Fashion Outlet en stor arbetsgivare och en viktig del av kommunens näringsliv.

– Hede Fashion Outlet är ett starkt varumärke för Kungsbacka. Det är ett välkänt besöksmål inte bara för människor i regionen utan också för dem som kommer långväga ifrån. Köpcentret har ett attraktivt läge vid Hede och deras expansion matchar väl med att vi utvecklar området kring Hede station. Platsen som helhet blir mer tillgänglig och välkomnande för besökare. Först ut i den utvecklingen är den nya stationsbyggnaden som invigs under våren, säger Elinor Filipsson, näringslivschef på Kungsbacka kommun.

Kontaktuppgifter:

Elinor Filipsson