Bild: Hede Fashion Outlet

Outletaktören överträffar förväntningarna under utbyggnationen

Hede Fashion Outlet ökar kraftigt sin försäljning, redan innan utbyggnaden är färdigställd. Outleten, strax utanför Göteborg, är en av elva VIA Outlets i Europa. Och de västsvenska kunderna visar stort intresse: första halvåret 2019 redovisar man en ökning av omsättningen med 9%. Samtidigt ökade antalet besökare under samma period med 4%.

– Även om vi väntat oss en ökning så är denna långt mycket bättre än vi trott. Vi håller ju på att bygga ut köpcentret och trodde att de stora ökningarna skulle komma först när nyöppningen sker, i oktober. Uppenbarligen anser våra kunder att det varit värt att komma till oss, trots att vi i nuläget inte kan erbjuda det vi normalt kan, säger Per Wallentin, Nordic Business Director på VIA Outlets.

Redan under det första halvåret sedan man drog igång den stora utbyggnaden av outletområdet har mycket hänt. I våras öppnade Adidas sin nya flaggskeppsbutik med outletkoncept på över 1000 kvadratmeter. Något senare fick man sällskap av Lyko som öppnat 500 kvadratmeter för alla som gillar hårvård, hudvård, parfym och kosmetik. Helhetskonceptet på Hede Fashion Outlet är nytt för Lyko som tidigare fokuserat på endast hårvård, en förändring som tagits emot väl av kunderna.

Inför midsommar tog outletaktören sats och lockade med extra erbjudanden, något som uppskattades av de västsvenska midsommarfirarna:

– Eftersom vi bygger om trodde vi inte att vi skulle kunna klara av att behålla de fina försäljningstal som vi normalt har under midsommarhelgen. Men oj så fel vi hade, vi ökade försäljningen med 5% på midsommardagen, och på söndagen med hela 88%, säger Per Wallentin.

I oktober skall nya Hede Fashion Outlet stå klart med 14 nya butiker, samt ett kafé. I nuläget kan alla varumärken inte avslöjas, då det förhandlas kring detaljer, men redan nu står det klart att Calvin Klein och Gant öppnar varsin ny flagship outletbutik, den senare på 500 kvadratmeter, och de får sällskap av välkända underklädesbutiken Triumph.

– Det händer mycket hos oss nu, och vi kommer att synas och höras över hela Västsverige under hösten, avslutar Per Wallentin.

Bara 25 minuter från Göteborg har Hede Fashion Outlet samlat ihop mer än 150 av de hetaste skandinaviska och internationella mode- och livsstilsvarumärkena i ett bekvämt läge. Strosa runt bland en unik samling av high-end affärer och butiker med ett brett urval av dina favoritkläder, inredning och accessoarer. Och allt till outletpriser, vilket innebär att du kan spara upp till 70 % jämfört med de normala butikspriserna!

VIA Outlets was established in 2014 to acquire and manage existing outlet centres across Europe. It grew its portfolio to 11 centres across nine European countries in leading tourist locations, in just 3 years, making it the fastest growing owner-operator of outlets in Europe.

In 2018, its total portfolio brand sales amounted to 1.07 billion euros and saw over 30 million guests visit its centres. Its principal stakeholders are Dutch pension fund asset manager APG and UK REIT Hammerson plc. For more information about VIA Outlets, please visit: www.viaoutlets.com

Per Wallentin

Business Director Nordics +46 734335803