Great Place to Work® utser återigen Bavaria Sverige till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™

Bavaria utses för andra året i rad till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™ och placerar sig på femtonde plats i kategorin stora organisationer med 250+ medarbetare. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work®, som årligen genomför världens största medarbetarundersökning.

Sveriges Bästa Arbetsplatser™ bygger på en grundlig genomgång av företagskulturen där organisationen bedöms utifrån medarbetarnas upplevelse av arbetsplatskulturen och företagets insatser för att skapa en riktigt bra arbetsplats.

Ända sedan Bavaria grundades har BMW-återförsäljaren haft ett stort fokus på att bygga en stark kultur baserad på tydliga kärnvärden. I dag har den svenska delen av verksamheten ca 300 medarbetare som jobbar för att skapa det bästa alternativet för kvalitetsmedvetna och bilintresserade kunder. För att lyckas är Bavaria beroende av kompetenta, engagerade och intresserade medarbetare som vill vara med och bidra till verksamhetens utveckling, oavsett roll. Företaget har mätt engagemang och medarbetarnöjdhet under många år. I den senaste undersökningen valde 99% av alla medarbetare i Bavaria Sverige att svara på enkäten och 87% procent av medarbetarna svarade att "Jag är stolt över att berätta för andra var jag arbetar".

- Jag är mycket tacksam och glad över att återigen vara rankad bland Sveriges bästa arbetsplatser, men mest av allt är jag stolt över våra duktiga medarbetare vars hårda arbete och fina insatser har lett till dessa resultat. På Bavaria vet vi att det är kulturen som driver framgången. Det är den som skiljer oss från våra konkurrenter och gör oss ledande. Att ha blivit rankade som ett av de bästa företagen är ett fint kvitto och bevis på att vår Next Level-kultur är stark och att det finns en hög grad av tillit. Det är ett erkännande av vårt engagemang för att ge våra medarbetare möjlighet att utvecklas professionellt och personligen, säger Johan Frisk, VD på Bavaria Sverige.

Johan Frisk, VD på Bavaria Sverige
Att ha blivit rankade som ett av de bästa företagen är ett fint kvitto och bevis på att vår Next Level-kultur är stark och att det finns en hög grad av tillit, säger Johan Frisk, VD på Bavaria Sverige.

- Efter en noggrann granskning av Bavarias resultat i vår medarbetarundersökning och deras initiativ för att skapa en riktigt bra arbetsplatskultur för alla sina medarbetare kan vi utse Bavaria till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2023. Bavaria Sverige är en förebild när det kommer till sättet att arbeta med tillit, stolthet och gemenskap och vi hoppas att fler ska bli inspirerade att ta efter, säger Jeanette Bergvall, vd Great Place to Work®.

Överraskande annorlunda och märkbart bättre

Bilbranschen genomgår omfattande förändringar och kunderna har allt högre förväntningar på servicenivå och kunskap. Samtidigt ser Bavaria att konkurrensen om kompetens är högre någonsin.

- Vi vill ha en central position i utvecklingen av kundupplevelser och behöver attrahera och behålla de bästa talangerna. Vi siktar mot att vara överraskande annorlunda och märkbart bättre och strävar efter att skapa en kultur där allas röster görs hörda och deras insatser uppskattas. Med vår andra placering i rad på den prestigefyllda listan kommer vi närmare att bli den bästa arbetsgivaren vi kan vara för våra medarbetare, säger Marcus Larsson, VD för Hedin Mobility Groups BMW- och MINI-verksamhet.

Marcus Larsson, VD för Hedin Mobility Groups BMW- och MINI-verksamhet.
Våra medarbetare är fantastiska på det som de gör så vårt arbete är att utveckla samarbetet och deras gemensamma potential för att inspirera de att vara innovativa och skapa unika kundupplevelser, säger Marcus Larsson, VD för Hedin Mobility Groups BMW- och MINI-verksamhet.

Kulturen en nyckel till framgång

Enligt Great Place to Work®, den globala auktoriteten när det kommer till medarbetarnöjdhet och företagskultur, finns det en tydlig koppling mellan att de företag som får högst betyg också levererar marknadsledande resultat och har en hög grad av innovation. Det är bevisat att företag som sätter medarbetarnas upplevelser som en central del av arbetet får deras förtroende. Därmed skapas möjligheter att utveckla en stark företagskultur som i sin tur ger fantastiska affärsresultat. För Bavarias del är medarbetarnas engagemang avgörande för certifiering och placeringen på topplistan.

Bavaria har en hög grad av tillväxt och har genomgått stora förändringar men har alltid arbetat kontinuerligt med den starka ”Next Level”-kulturen. Den goda arbetsmiljön är antagligen den viktigaste framgångsfaktorn för företaget.

- Vår kultur är fundamentet i hur vi samarbetar, tar oss an utmaningar, förbättrar arbetssätt och bemöter våra kunder. Våra medarbetare är fantastiska på det som de gör så vårt arbete är att utveckla samarbetet och deras gemensamma potential för att inspirera de att vara innovativa och skapa unika kundupplevelser. Vår starka kultur gör att man kan vara sig själv, ha kul på jobbet, upptäcka, utforska och göra misstag. Vi måste komma ihåg att misstag är grundläggande för lärande och utveckling. Därför är det viktigt att vi visar medarbetarna tillit samt uppskattning för det arbete som görs, summerar Marcus Larsson.

Om Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2023

Great Place to Work® har undersökt arbetsplatskulturen bland 100 miljoner medarbetare i över 100 länder, däribland Sverige. Sveriges Bästa Arbetsplatser bygger på resultatet från tusentals medarbetarenkäter i landet, där medarbetare konfidentiellt har utvärderat sina arbetsgivare när det kommer till ledarskap, rättvisa, jämställdhet, tillit, respekt och gemenskap. Great Place To Works trettioåriga forskning visar att dessa områden är avgörande för att bygga riktigt bra arbetsplatser, som är lönsamma och gynnsamma för människor och samhällen.

Respondenterna har tagit ställning till 61 påståenden som sammantaget mäter hur väl organisationerna presterar inom dessa avgörande områden.

De 55 organisationer i Sverige som fått högst betyg rankas som Sveriges Bästa Arbetsplatser™ och får använda benämningen under 12 månader.

Hela listan för 2023 över Sveriges Bästa Arbetsplatser™ finns på www.greatplacetowork.se.