Hedin Performance Cars certifieras som Great Place to Work – igen!

Hedin Performance Cars certifieras som Great Place to Work – igen!

Hedin Performance Cars i Sverige är stolta över att ha certifierats som Great Place to Work för tredje året i rad. Det betyder att arbetsmiljön upplevs som god i enlighet med en global standard som mäter medarbetarnas upplevelse inom fem områden: trovärdighet, rättvisa, respekt, stolthet och gemenskap. I årets undersökning valde hela 99 procent av Hedin Performance Cars medarbetare i Sverige att svara på undersökningen och av dessa ansåg 89 procent att "Allt sammantaget är detta en mycket bra arbetsplats.”

– Jag är lika ödmjuk och stolt varje gång vi får detta erkännande. Det ligger mycket hårt arbete bakom de fina resultaten. Detta är våra fantastiska medarbetares förtjänst. Vi jobbar systematiskt med kultur och kommunikation inom Hedin Performance Cars, med stort fokus på att vara en bra arbetsplats. Det är därför extra roligt att erkännandet bygger på direkt feedback från våra anställda och personligen är jag väldigt glad över att 93 procent i år svarar att de är stolta över att berätta för andra att de jobbar på Hedin Performance Cars! Resultaten i dessa undersökningar visar att vi gör mycket rätt, men vi har inga planer på att vila på lagrarna – tvärtom fortsätter vi arbeta stenhårt för att kontinuerligt utveckla vår medarbetarupplevelse, säger Rickard Magnusson, VD för Hedin Performance Cars.

säger Rickard Magnusson, VD för Hedin Performance Cars
Vi jobbar systematiskt med kultur och kommunikation inom Hedin Performance Cars, med stort fokus på att vara en bra arbetsplats. Det är därför extra roligt att erkännandet bygger på direkt feedback från våra anställda, säger Rickard Magnusson, VD för Hedin Performance Cars.

Great Place to Work® kartlägger hur anställda upplever sin arbetsplats genom en omfattande situationsanalys. Arbetsplatser där medarbetarna upplever en hög grad av tillit uppnår större engagemang, högre motivation, större anpassningsförmåga och bättre resultat. När man är certifierad innebär det att medarbetarna upplever arbetsplatsen som bra i enlighet med en global standard som mäter trovärdighet, rättvisa, respekt, stolthet och gemenskap. För att anses vara en arbetsplats med en stark prestations- och förtroendekultur enligt certifieringens globalt erkända standard måste resultaten i genomsnitt ligga över 70 procent. Hedin Performance Cars uppnådde i år imponerande 88 procent vilket är i nivå med de allra bästa arbetsgivarna i Sverige.

Nöjda medarbetare skapar nöjda kunder
Enligt Great Place To Work kännetecknas de bästa arbetsplatserna av att medarbetarna litar på sin arbetsgivare, är stolta över arbetet de utför och känner gemenskap med sina kollegor.

– Vår kultur är avgörande för hur vi arbetar tillsammans, löser utmaningar, tänker i nya banor och bemöter kunder. En god arbetsmiljö är kanske vår viktigaste framgångsfaktor. Arbetsglädje och goda relationer är inte bara viktigt för trivsel och resultat. Vi vet att glada medarbetare är det som främst skapar nöjda kunder. Allt börjar och slutar med medarbetarna – och även om snittresultaten är väldigt goda finns det flera områden att jobba vidare på framöver, säger Magnusson.

Ska bli ännu bättre
Det är höga krav som ska uppfyllas för att uppnå certifiering och man blir endast certifierad ett år i taget.

– Även om det finns mycket att glädjas över siktar vi på Hedin Performance Cars ännu högre. Det är nu det riktiga jobbet börjar och vi kommer att fortsätta arbeta målmedvetet för att behålla och stärka våra goda resultat, fortsätter Magnusson.

– Great Place To Work-certifieringen är inte något man kan erhålla utan ansträngning utan förutsätter kontinuerligt fokus på medarbetarupplevelsen. Resultaten från en rad studier visar att företag som lyckas med detta är mer lönsamma. En kultur baserad på förtroende säkerställer att medarbetare, oavsett nivå och roll, bidrar till verksamhetens utveckling. Vi har arbetat med Hedin Performance Cars i flera år och resultaten talar för sig själva. Genom systematisk mätning, analys och fokus på kontinuerliga förbättringar har företaget visat att människor och kultur har hög prioritet. Grattis till er alla på Hedin Performance Cars, ni har anledning att vara stolta, säger Jannik Krohn Falck, VD för Great Place to Work Norge.

Certifiering i fyra länder
Hedin Performance Cars genomförde undersökningen tillsammans med företagen i Hedin Automotive AS. Tack vare mycket goda resultat i årets undersökning uppnår företagen tillsammans Great Place to Work-certifiering i fyra länder: Hedin Performance Cars i Sverige och Norge, Bavaria Sverige, Bavaria Norge, GS Bildeler i Norge, Hedin Automotive Switzerland och Koed i Danmark kan alla stoltsera med certifieringen Great Place to Work.

Några av påståendena som Hedin Performance Cars Sverige får bäst poäng på (siffrorna inom parentes visar antalet anställda som har gett högsta betyg på påståendet):

• Här kan jag vara mig själv (97%)
  • Jag har tydliga mål för mitt arbete (96%)
  • Ledare/chefer agerar ärligt och etiskt i sitt arbete (95%)
  • Medarbetarna behandlas likvärdigt oavsett kön (95%)
  • Min närmste ledare känner till vad jag har presterat den senaste månaden (95%)
  • Ledare/chefer litar på, utan att hela tiden kontrollera det, att medarbetarna gör ett bra jobb (93%)
  • Medarbetarna ges mycket ansvar (93%)
  • Allt sammantaget är detta en mycket bra arbetsplats (89%)

Om Hedin Performance Cars
Hedin Performance Cars är ett dotterbolag till Hedin Mobility Group och är sedan 2017 återförsäljare av Porsche. Verksamheten omfattar åtta Porsche Center i Sverige och Norge samt ett av endast tre fristående Porsche Classic Centers i hela världen beläget i Son, Norge. Därtill driver Hedin Performance Cars i Sverige en anläggning som säljer begagnade exklusiva bilar samt ett skadecenter.

Om Hedin Automotive AS
Hedin Automotive AS driver Bavaria i Norge och Sverige, Hedin Automotive i Schweiz och Bavaria Laakkonen OY i Finland, vilket gör företaget till en av de största återförsäljarna av BMW och MINI i Europa. GS Bildeler, Norges största oberoende leverantör av reservdelar och tillbehör till BMW, Koed i Danmark och Norge samt BNC Nordic Distribution ingår också i företaget. Hedin Automotive AS har en omsättning på över 13 miljarder NOK och sysselsätter mer än 1 400 anställda. Hedin Automotive AS är ett helägt dotterbolag till Hedin Mobility Group. www.hedinautomotive.no

Med cirka 7 500 medarbetare och verksamhet i 13 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största privatägda leverantörer av mobilitetslösningar. Nettoomsättningen var 28,2 miljarder kr under 2021 och koncernen sålde över 125 000 fordon*.

Hedin Mobility Group tillhandahåller försäljning av nya och begagnade person-, transport- och lastbilar samt servicemarknadstjänster till både privat- och företagskunder. Försäljning sker både online och via ett europeiskt återförsäljarnätverk om cirka 260 helägda anläggningar.

Koncernen representerar över 40 varumärken och är även importör för Ford i Sverige och Ford F-150 i Europa; Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark; Hongqi i Sverige och Nederländerna; Dodge och RAM i Europa; och för INEOS Grenadier i elva länder**, samt distributör för MG i Sverige och för BYD i Sverige och Tyskland.

Koncernens verksamhet omfattar därtill grossist- och distributionsverksamhet inom däck och reservdelar, hyrbilsbolaget Mabi Mobility AB, privatleasingbolaget Car to Go Sweden AB, företagsleasingbolaget Unifleet AB samt delägarskap i Pendragon PLC och iMove AS.

www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group-koncernen tillsammans med Tuve Bygg AB och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och Societetshus.

www.hedingroup.com

* Inkluderar ca 21 500 sålda fordon hänförliga till överlåtna verksamheter från Hedin Group AB i oktober 2021.
** Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Schweiz.