Hedin Performance Cars befäster sin position som en betydande representant av det ledande sportbilsmärket i Skandinavien.

Hedin Performance Cars satsar vidare på Porsche – förvärvar resterande aktier i Porsche Center Son

Under 2021 ökade Hedin Performance Cars, dotterbolag till Hedin Mobility Group, sin ägarandel i Porsche Center Son från 51 till 91 procent. Nu förvärvar bolaget det resterande aktieinnehavet från minoritetsägaren 911 Holding AS och entusiasthandlaren i Son blir därmed en helägd anläggning till Hedin Performance Cars.

Sedan starten 1993 har Porsche Center Son byggt upp en stark position på marknaden och har satt Norge på kartan vad gäller Porsche. 2017 öppnade återförsäljaren Porsche Classic Center Son, en 2 000 m2 nybyggd anläggning certifierad inom försäljning av och servicemarknadstjänster för klassisk Porsche – ett av endast fyra Porsche Classic Centers i hela världen. Porsche Center Son har 45 anställda och sålde mer än 900 nya och begagnade Porsche under 2021.

Rickard Magnusson, VD för Hedin Performance Cars säger:
”Vi har en väldigt trogen kundbas i Son tack vare våra medarbetare som känner Porsche utan och innan. Det är vi tacksamma och glada för. Samma dedikerade, professionella team kommer att fortsätta skapa unika kundupplevelser för nya och befintliga Porsche-entusiaster i Son.”

Hedin Performance Cars är en betydande Porsche-aktör i Skandinavien. I Norge bedriver företaget försäljning av nya och begagnade bilar, inklusive en komplett servicemarknadsaffär, på dedikerade Porsche Centers i Stavanger, Kristiansand och Son. Tidigare i år ingick bolaget ett avtal om etablering av en helt ny Porsche-anläggning i Fredrikstad, som planeras stå färdig i slutet av 2024.

Därtill driver Hedin Performance Cars fem Porsche Center i Sverige, där företaget är den största Porsche-aktören på marknaden sett till både volym och antalet anläggningar.

Om Hedin Performance Cars
Hedin Performance Cars är ett dotterbolag till Hedin Mobility Group och är sedan 2017 återförsäljare av Porsche. Verksamheten omfattar åtta Porsche Center i Sverige och Norge samt ett av endast fyra fristående Porsche Classic Centers i hela världen beläget i Son, Norge. Därtill driver Hedin Performance Cars i Sverige en anläggning som säljer begagnade exklusiva bilar samt ett skadecenter.

Med cirka 7 500 medarbetare och verksamhet i 13 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största privatägda leverantörer av mobilitetslösningar. Nettoomsättningen var 28,2 miljarder kr under 2021 och koncernen sålde över 125 000 fordon*.

Hedin Mobility Group tillhandahåller försäljning av nya och begagnade person-, transport- och lastbilar samt servicemarknadstjänster till både privat- och företagskunder. Försäljning sker både online och via ett europeiskt återförsäljarnätverk om cirka 260 helägda anläggningar.

Koncernen representerar över 40 varumärken och är även importör för Ford i Sverige; Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark; Hongqi i Sverige och Nederländerna; Dodge och RAM i Europa; och för INEOS Grenadier i elva länder**, samt distributör för MG i Sverige och för BYD i Sverige och Tyskland.

Koncernens verksamhet omfattar därtill grossist- och distributionsverksamhet inom däck och reservdelar, hyrbilsbolaget Mabi Mobility AB, privatleasingbolaget Car to Go Sweden AB, företagsleasingbolaget Unifleet AB samt delägarskap i Pendragon PLC och iMove AS.

www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group-koncernen tillsammans med Tuve Bygg AB och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och Societetshus.

www.hedingroup.com

* Inkluderar ca 21 500 sålda fordon hänförliga till överlåtna verksamheter från Hedin Group AB i oktober 2021.
** Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Schweiz.