Höstens konjunkturrapport: Bostadsbyggandet i täten när husbyggandet viker

Höstens konjunkturrapport: Bostadsbyggandet i täten när husbyggandet viker

Bygginvesteringarna påverkas negativt av stigande räntekostnader, kraftigt höjda materialpriser och ett osäkert konjunkturläge.

Under första halvåret i år sjönk investeringarna kraftigt inom ny- och tillbyggnad med över 25 procent jämfört med samma period 2022.

Bostadsbyggandet har drabbats hårt. Första halvåret sjönk nyproduktionen med 60 procent.

- Höstens konjunkturrapport präglas fortsatt av negativ utveckling i byggandet. Vi får räkna med att även 2024 fortsätter i den negativa trenden innan vi kan börja skönja en stabilisering och att byggandet återigen kan ta fart, säger Magnus Ohlsson, vd Heidelberg Materials Cement Sverige AB.

Läs hela rapporten här (pdf)

Magnus Ohlsson

vd Heidelberg Materials Cement Sverige 0708-83 59 32

Pressrum för Heidelberg Materials i Sverige