Foto: Anna-Lena Ahlström

Nyhet -

Fortsatt succé för Louise Boije af Gennäs insamling – över en halv miljon har nu samlats in till förmån för yrkesverksamma covid-19-sjuksköterskor!

I början av december lanserade författaren och dramatikern Louise Boije af Gennäs en insamling tillsammans med Svensk sjuksköterskeförening med syftet att tillgängliggöra rekreation för sjuksköterskor efter pandemins påfrestningar. Efter generösa bidrag från privatpersoner, företag och flera stora författarnamn hade över 400 000 kr samlats i mitten av december. Nu är vi glada att kunna meddela att det insamlade beloppet efter jul- och nyårsledigheten fortsätter att växa – över 500 000 kronor har nu samlats in.

”Det känns fantastiskt att kunna göra något för denna hårt ansträngda yrkesgrupp där man med risk för sina egna liv har kämpat så enormt för alla oss andra under snart ett år nu”, säger Louise Boije af Gennäs. ”Och det är inte för sent att vara med och hjälpa till – inget bidrag är för litet eller för stort! Låt oss hjälpa vårdpersonalen att orka hela vägen fram genom att visa vår uppskattning för deras otroliga insatser!”

Insamlingen hade en grundplåt på närmare 100 000 efter bidrag från Louise Boije af Gennäs personligen och Svensk sjuksköterskeförening, som valde att gå in med hela sin årsavkastning till ändamålet.

Före jul skänkte energiföretaget Polarium 50 000 kronor till insamlingen och uppmanade andra företag att göra detsamma. Även författarna Camilla Läckberg, Viveca Sten, Simona Ahrnstedt, Anna Jansson, Carin Gerhardsen, Jennifer Anglade Dahlberg, Stefan Ahnhem, Mons Kallentoft och Mari Jungstedt gick in med stora bidrag till insamlingen.

Insamlingen administreras av Svensk sjuksköterskeförenings fond Örengårdsfonden, och ämnar tillgängliggöra rekreation för sjuksköterskor som medverkat i såväl den förebyggande som akuta och rehabiliterande vården av covid-19-patienter. Under våren 2021 kommer stipendier i ändamålet att kunna delas ut till yrkesverksamma sjuksköterskor. Samtliga legitimerade sjuksköterskor i Sverige har möjlighet att söka fondens stipendier, oavsett om man har medlemskap i Svensk sjuksköterskeförening eller inte.

Insamlingen lanserades i början av december i samband med att Louise Boije af Gennäs skivdebuterade med julsingeln ”I’d Like You for Christmas”, varifrån hon också skänker samtliga intäkter. Tidigare har Louise Boije af Gennäs bland annat gästat Nyhetsmorgon i TV4 tillsammans med Oili Dahl, som är IVA-sjuksköterska och vice ordförande i Svensk sjuksköterskeförening, för att prata om situationen och det nystartade initiativet. Även Aftonbladet, Kvällsposten och P4 har uppmärksammat både låten och insamlingen.
Lyssna på ”I’d Like You for Christmas” på Spotify här!

Behovet av rekreation inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen är enormt efter pandemins stora påfrestningar. Men för att möta detta behov krävs det ekonomiska medel och trots att det hittills insamlade beloppet är stort, så är behovet ännu större.
Du kan själv bidra till insamlingen via Swish eller bankgiro.

Swish: 1231717057 (Stiftelsen Örensgårdsfonden)
Bankgiro: 5581-2002

Tack till alla sjuksköterskor för era livsviktiga insatser i kampen mot covid-19!

För kontakt med Louise Boije af Gennäs vänligen hör av dig till:
Helene Wigren, PR & Beyond, +46 707 527 605, helene.wigren@prbeyond.se

För mer information om Örengårdsfonden vänligen hör av dig till:
Lina Hammarbäck, 08-412 24 09, lina.hammarback@swenurse.se

För mer information om Svensk sjuksköterskeförening vänligen hör av dig till:
Ami Hommel, ami.hommel@swenurse.se