Anna Jansson, Camilla Läckberg, Carin Gerhardsen, Jennifer Anglade Dahlberg, Mons Kallentoft, Simona Ahrnstedt, Stefan Ahnhem, Mari Jungstedt, Viveca Sten

​Författarsverige sluter upp bakom Louise Boije af Gennäs insamling till förmån för yrkesverksamma sjuksköterskor – nu har över 430 000 kr samlats in!

I början av december lanserade författaren och dramatikern Louise Boije af Gennäs en insamling tillsammans med Svensk sjuksköterskeförening med syftet att tillgängliggöra rekreation för sjuksköterskor efter pandemins påfrestningar. Efter generösa bidrag från privatpersoner och företag hade över 265 000 kr samlats in efter första veckan. Nu sluter även delar av författarsverige upp bakom initiativet och bidrar med stora belopp – totalt har nu över 430 000 kr samlats in.

Författarna Camilla Läckberg, Viveca Sten, Simona Ahrnstedt, Anna Jansson, Carin Gerhardsen, Jennifer Anglade Dahlberg, Stefan Ahnhem, Mons Kallentoft och Mari Jungstedt väljer nu att gå in med fantastiska bidrag till den insamling Louise Boije af Gennäs driver tillsammans med Svensk sjuksköterskeförening.

”Författare är en yrkesgrupp som drabbats förhållandevis lite av pandemin, våra böcker säljer fortsatt bra just nu”, säger Louise Boije af Gennäs. ”Därför förvånar det mig inte att mina författarkollegor är så enormt generösa. Det finns också en fin tradition bland författare att ställa upp för varandra och för andra. Mina kollegor svarade med ett rungande JA när jag frågade om de ville vara med och hjälpa till. Vi anger med författarnas godkännande beloppen som de skänkt, inte som ett slags skryt utan som en uppmaning till andra priviligierade yrkesgrupper att också kliva fram och hjälpa till. Jag skulle önska att exempelvis välavlönade personer inom näringslivet ville visa sin solidaritet med sjukvårdspersonalen i detta ansträngda läge. Antingen genom att vara med och bidra här, eller genom att starta liknande insamlingar för undersköterskor, vårdbiträden och annan vårdpersonal."

"Det här handlar varken om allmosor, politik eller om lönesättning på sikt. Det handlar om en punktinsats för en liten grupp människor som med risk för sina egna liv kämpar extremt hårt för alla oss andra just nu. De behöver känna allmänhetens stöd och uppskattning," säger Louise Boije af Gennäs

Insamlingen administreras av Svensk sjuksköterskeförenings fond, Örengårdsfonden, och ämnar tillgängliggöra rekreation för sjuksköterskor som medverkat i såväl den förebyggande som akuta och rehabiliterande vården av covid-19-patienter. Under våren 2021 kommer stipendier i ändamålet att delas ut till yrkesverksamma sjuksköterskor. Samtliga legitimerade sjuksköterskor i Sverige har möjlighet att söka fondens stipendier, oavsett om man har medlemskap i Svensk sjuksköterskeförening eller inte.

Stort tack till alla fantastiska författare som hittills bidragit till insamlingen:
Camilla Läckberg – 20 000 kr
Viveca Sten – 20 000 kr
Simona Ahrnstedt – 20 000 kr
Anna Jansson – 20 000 kr
Carin Gerhardsen – 20 000 kr
Jennifer Anglade Dahlberg – 10 000 kr
Stefan Ahnhem – 10 000 kr
Mons Kallentoft – 10 000 kr
Mari Jungstedt – 10 000 kr
Louise Boije af Gennäs – 10 000 kr

Tidigare har även Svensk sjuksköterskeförening valt att bidra med hela sin årsavkastning på 90 000 kronor till insamlingen.

Behovet av rekreation inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen är enormt efter pandemins stora påfrestningar. Men för att möta detta behov krävs det ekonomiska medel och trots att det hittills insamlade beloppet är stort, så är det ackumulerade behovet ännu större. Du kan själv bidra till insamlingen via Swish eller bankgiro.

Swish: 1231717057 (Stiftelsen Örensgårdsfonden)
Bankgiro: 5581-2002

Insamlingen lanserades i början av december ihop med att Louise Boije af Gennäs skivdebuterade med covern ”I’d like you for Christmas”, varifrån hon också skänker samtliga sina intäkter. Tidigare har hon bland annat gästat Nyhetsmorgon i TV4 tillsammans med Oili Dahl, som är IVA-sjuksköterska och vice ordförande i Svensk sjuksköterskeförening, för att prata om situationen och det nystartade initiativet. Även Aftonbladet, Kvällsposten och P4 har uppmärksammat både låten och insamlingen.

Lyssna på ”I’d like you for Christmas” här.

Tack till alla sjuksköterskor för era livsviktiga insatser i kampen mot covid-19!

För kontakt med Louise Boije af Gennäs vänligen hör av dig till;
Helene Wigren, PR & Beyond, +46 707 527 605, helene.wigren@prbeyond.se

För mer information om Örengårdsfonden vänligen hör av dig till;
Lina Hammarbäck, 08-412 24 09, lina.hammarback@swenurse.se

För mer information om Svensk sjuksköterskeförening vänligen hör av dig till;
Ami Hommel, ami.hommel@swenurse.se