Nu släpps ”I’d like you for Christmas” med Louise Boije af Gennäs – en låt till förmån för yrkesverksamma sjuksköterskor – Lyssna här!

Författaren och dramatikern Louise Boije af Gennäs skivdebuterar med en cover på den amerikanska julsången ”I’d like you for Christmas”. Låten släpps idag, den 4 december, och Louise skänker sina samtliga intäkter från låten till sjuksköterskor som arbetat med covid-19-patienter under pandemin. Nu startar hon tillsammans med Svensk sjuksköterskeförening dessutom en insamling, och vädjar till allmänheten om ytterligare bidrag från privatpersoner och företag.

Den nystartade insamlingen görs via Svensk sjuksköterskeförenings fond, Örengårdsfonden, och ämnar att tillgängliggöra rekreation för sjuksköterskor som medverkat i såväl den förebyggande som akuta och rehabiliterande vården av covid-19-patienter. Under våren 2021 kommer stipendier i ändamålet att kunna delas ut till yrkesverksamma sjuksköterskor.

”Jag känner så starkt för de sjuksköterskor som med livet som insats och intill utmattning jobbat för allmänhetens bästa under hela denna långa period”, säger Louise Boije af Gennäs. ”Nu är det dags för oss att ge något tillbaka till dem. Vi ska visa att vi verkligen värdesätter deras hårda arbete, och möjliggöra någon form av extra vila och återhämtning för så många som möjligt av dem.”

I hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen är behovet av rekreation enormt efter pandemins stora påfrestningar. För att insamlingen ska få en god start skänker Louise Boije af Gennäs själv utöver låtintäkterna 10 000 kr till ändamålet. När Louise nu kontaktat Svensk sjuksköterskeförening med sitt förslag väljer styrelsen att från sin sida bidra med föreningens hela årsavkastning till insamlingen. Därmed väntas insamlingen få en grundplåt på närmare 100 000 kr.

"Jag är otroligt glad att Louise Boije af Gennäs tagit detta generösa initiativ", säger Ami Hommel, ordförande i Svensk sjuksköterskeförening. "Det blir ett ljus i tunneln för många sjuksköterskor att kunna se fram mot rekreation efter ett oerhört krävande arbetsår med covid-19."

Svensk sjuksköterskeförening kommer via sin medlemstidning, sin hemsida och i sociala medier uppmana sjuksköterskor att söka stipendier för detta ändamål. Örengårdsfonden revideras av auktoriserad revisor och står under Länsstyrelsens kontroll. Samtliga legitimerade sjuksköterskor i Sverige har möjlighet att söka fondens stipendier, oavsett om man har medlemskap i Svensk sjuksköterskeförening eller inte.

Louise Boije af Gennäs och Svensk sjuksköterskeförening kommer inom kort starta en gemensam insamling på Facebook. Vill man stödja insamlingen innan dess hänvisas man att skänka sina bidrag till Örengårdsfonden via bankgiro eller Swish.

Bankgiro: 5581-2002

Swish: 1231717057 (Stiftelsen Örensgårdsfonden)

Louise Boije af Gennäs har länge sysslat med musik vid sidan av sitt författarskap och har de senaste åren kunnat ses live på scen i Stockholm på bl a Café Opera, Fotografiska, NK och Restaurang Josefina. Hon gör ”I’d like you for Christmas” som en elegant cover på Julie Londons julklassiker från 1957 och skänker samtliga sina låtintäkter oavkortat till insamlingen.

”I’d like you for Christmas” ges ut på Dominique Records och distribueras av Plugged Sweden. Låten är producerad av Joakim Dominique och Chris Bell. Musikarrangemanget är skrivet av Joakim Dominique. Medverkar gör storbandet Ballroom Big Band och manskören består av Magnus Bengtsson, Martin Pålsson och Joakim Dominique. Inspelningen gjordes i Carisma Studios med Tomas Caris Andersson som tekniker. Mastringen är gjord av Classe Persson.

Lyssna på "I'd Like You For Christmas" här

Se Louise medverkan när hon pratar om insamlingen från Tv4 Nyhetsmorgon imorse här.

Om Louise Boije af Gennäs:
Louise Boije af Gennäs debuterade som författare 1991 med romanen Ta vad man vill ha. Sedan dess har hon utkommit med ytterligare elva romaner, däribland Stjärnor utan svindel (1996), Högre än alla himlar (2010), Blå koral (2012) och Folk av en främmande stam (2014). Senast släppte hon 2018-19 Motståndstrilogin (Blodlokan, Skendöda och Verkanseld), som lovordats av en enig kritikerkår och är såld till ett femtontal länder utanför Sverige. Utöver sitt hyllade författarskap är hon också verksam som dramatiker. Hon skapade TV-serien Rederiet, och hennes pjäser Bestseller (2001) och Kvinna klädd i solen (2010) har spelats på Dramaten och Stockholms Stadsteater.

Tack till alla sjuksköterskor för era livsviktiga insatser i kampen mot covid-19!

För kontakt med Louise Boije af Gennäs vänligen hör av dig till;
Helene Wigren, PR & Beyond, +46 707 527 605, helene.wigren@prbeyond.se

För mer information om Örengårdsfonden vänligen hör av dig till;
Lina Hammarbäck, 08-412 24 09, lina.hammarback@swenurse.se

För mer information om Svensk sjuksköterskeförening vänligen hör av dig till;
Ami Hommel, ami.hommel@swenurse.se